Nakon uvođenja strožih pravila na tehničkom pregledu ovog leta, usledio je još jedan šok za vozače – tehnički pregledi poskupljuju ili su već poskupeli sa oko 3.000 u proseku, na oko 5.000 do 6.000 dinara. Uzrocima najnovijeg poskupljenja bavile su se urednici sajta Polovni automobili.
Foto: Shutterstock
Iako na nekim tehničkim pregledima i dalje imaju staru cenu, na više mesta kažu da i oni uskoro poskupljuju.
Razlog za poskupljenje
"Do poskupljenja tehničkog pregleda došlo je zbog toga što su osiguravajuće kuće smanjile proviziju koju daju tehničkim pregledima za prodaju njihove polise obaveznog osiguranja", objašnjava Vladimir Marinković, predsednik UO Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP).
Od njega saznajemo i da nije bilo nikakvih zvaničnih ili nezvaničnih pregovora udruženja tehničkih pregleda i bilo koje državne institucije, ministarstva ili MUP-a.
Foto: Pexels
Jednostavno – osiguravajuće kuće smanjuju proviziju koju dobijaju tehnički pregledi, a oni zbog toga povećavaju cene.
Trenutno nikakvim propisima nije određena minimalna i maksimalna cena tehničkog pregleda. Svaki tehnički pregled može da stavi cenu koju želi.
Da pojasnimo celu situaciju "narodskim rečnikom"
Vi dođete da obavite tehnički pregled da biste registrovali auto.
U okviru tehničkog pregleda možete da obavite i sve drugo što je neophodno da biste registrovali auto - plaćanje poreza na upotrebu vozila (to je onaj tzv. porez na luksuz za vozila sa preko 2.000 kubika), plaćanje nove nalepnice, komunalne takse...
Ne morate da idete u poštu da uplaćujete uplatnice, u osiguravajuću kuću da kupujete polisu obaveznog osiguranja, u policiju po nalepnicu za šoferku, itd. Sve obavite na licu mesta - na tehničkom pregledu.
Osiguravajuće kuće po zakonu imaju pravo da tehničkom pregledu koji se bavi i registracijom vozila daju proviziju ukoliko vam proda upravo njihovu polisu osiguranja. Od te provizije su tehnički pregledi do sada praktično živeli.
Po zakonu, ta provizija sme da bude najviše do 5%, ali u praksi je bila mnogo veća.
Upravo ta provizija je bila razlog što su mnogi tehnički pregledi davali gratis (besplatan) tehnički pregled.
Ukoliko obavite kompletnu proceduru registracije kod njih, što podrazumeva i kupovinu polise obaveznog osiguranja, tehnički pregled dobije solidnu proviziju i zato može da priušti da vam ne naplati sam tehnički pregled.
Foto: Pexels
A sada, osiguravajuće kuće donose odluku da se provizija i u praksi smanji na samo 5%. Pošto će to smanjenje provizije tehničkim pregledima značajno smanjiti zaradu, oni su rešili da povećaju cenu samog tehničkog pregleda.
Podsetimo se - prvobitno poskupljenje bilo je u julu. Tada je propisano da pregled svakog putničkog vozila (automobila) mora da traje minimum 30 minuta.
To je automatski smanjilo i broj polisa osiguranja koje su mogli da prodaju u toku jednog radnog dana.
Bilo je tu i mnogo drugih troškova, odnosno ulaganja na koje su tehnički pregledi morali da troše novac. Stoga su i oni koji su davali besplatan tehnički morali da ga ukinu i stave cenu od 2.500 do 3.000 dinara u proseku.
Sada firme za obavljanje tehničkog pregleda doživljavaju novi finansijski udar u vidu smanjenja provizije, pa su odlučili da ponovo povećaju cenu. U suštini, imaju dva izbora - da povećaju cenu ili da se ugase.
Nema odgovora iz MUP-a
Kako navodi Vladimir Marinković iz NATEP-a, oni su dali MUP-u predlog cena tehničkog pregleda još u julu ove godine.
"Na taj naš predlog jednostavno nije reagovano. MUP nije izdao nikakvo saopštenje, niti je dalje prosledio neki predlog Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, kako bi ono odredilo minimalnu i maksimalnu cenu".
Foto: Shutterstock
Taj predlog je, dakle, u MUP-u. Stoga smo zamolili MUP za informaciju šta se dešava po tom pitanju. Poslali smo pitanja, a odgovor iz MUP-a očekujemo narednih dana.
Kontaktirali smo i Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija - rekli su nam da ne znaju ništa o tome.
Šta piše u Zakonu?
Kako piše u Članu 264 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima:
Vlada određuje najnižu i najvišu cenu redovnog godišnjeg tehničkog pregleda vozila, na predlog ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, a po pribavljenom mišljenju ministarstva nadležnog za trgovinu. Ukupna cena redovnog godišnjeg tehničkog pregleda obuhvata i troškove pravnog lica za plaćanje usluga Agenciji u pogledu održavanja i unapređenja centralnog informacionog sistema iz člana 257. stav 4. ovog zakona. Pravno lice ne može odrediti nižu ili višu cenu za vršenje redovnog godišnjeg tehničkog pregleda vozila od cene određene u smislu stava 7. ovog člana.
Dakle, po Zakonu, situacija je prilično jasna. Ipak...
Trenutno je situacija takva da još može da se nađe tehnički za 3.000 dinara (iako su neki najavili da uskoro poskupljuju), ali da ide i do 6.000 na pojedinim mestima.