Stenli Kjubrik - najboljih 5 filmova čuvenog režisera

Stenli Kjubrik – najboljih 5 filmova čuvenog režisera

Čuveni američki režiser Stenli Kjubrik rođen je 1928. godine na Menhetnu u Njujorku.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by I love movies (@heartisfilm)

Većinu svojih filmova snimio je u Engleskoj, a u svojoj pedesetogodišnjoj karijeri stvorio je značajan opus od trinaest dugometražnih filmova od kojih se mnogi smatraju klasicima filmske umetnosti.

Kjubrikovi filmovi su većinom književne adaptacije, karakteristični po svojoj tehničkoj savršenosti, inventivnom pristupu filmskom scenariju i okrutnoj ciničnoj dosetljivosti.

Njegova najpoznatija dela su hladnoratovska satira “Dr Strejndžlav” (1964), poznati naučno-fantastični film “Odiseja u svemiru” 2001, kultni horor film “Isijavanje” (1980) i “Paklena pomorandža”, čiji je prikaz nasilja izazvao mnoge kontroverze kad se pojavio 1971. godine.

Preminuo je 1999. godine, nakon dugog snimanja erotskog trilera “Širom zatvorenih očiju”.

Zanimljivosti o Kjubriku

Otac mu je bio lekar koji je voleo fotografiju. Tu ljubav prema fotografiji preneo je i na Stenlija. Budući da su u kući imali laboratoriju za izradu fotografija, mali Stenli je baš tu razvio svoj visoki stepen vizuelne istančanosti koji je kasnije preneo i na film. Bio je fotograf u redakciji školskih novina.

Na sebe je privukao pažnju fotografijom “Prodavac novina oplakuje smrt predsednika Ruzvelta” i preko noći je postao profesionalac. Sa samo 16 godina prodao je tu fotografiju tada vodećem časopisu “Luk” za koji će raditi nakon završetka školovanja.

Snimio je nekoliko fotografija o mladom bokseru u usponu i tu je našao inspiraciju za svoj prvi film. “Dani borbe” je bio prvi Kjubrikov dokumentarni film, kao i prekretnica u Kjubrikovom životu.

Izdvajamo 5 ostvarenja Stenlija Kjubrika koje bi svako trabalo da pogleda, ako već nije: 

Doktor Strejndžlav (1964)

U jeku hladnoratovske krize, Kjubrik snima film “Doktor Strejndžlav”, koji ismejava odnose između Sovjetskog Saveza i SAD i pokazuje kako neki ludak u vojsci koji se ogluši o zapovesti može da izazove nuklearni rat i katastrofu.

Film je privukao pažnju publike najviše zbog vrlo duhovitog odnosa prema jednoj vrlo ozbiljnoj temi iako je u tom periodu snimljeno još nekoliko filmova sa istom tematikom.

Dobar deo zasluga nosi i najveći komičar tog doba Piter Selers. Film je obilovao podacima koji su bili tajna američke vojske tako da su producenti filma morali ići na informativne razgovore sa pripadnicima tajnih službi.

Međutim, ispostavilo se da su svi ti detalji bili plod mašte i detaljnih priprema Stenlija Kjubrika. U sve filmove je ulazio maksimalno spreman, pazio je da ne izostavi nijedan detalj i da sve prikaže jako realistično.

Odiseja u svemiru 2001 (1968)

U sledećem filmu dolazi do izražaja sva Kjubrikova imaginacija i mašta. Radi se o filmu “Odiseja u svemiru 2001”. U saradnji sa piscem naučne fantastike Arturom Klarkom napisao je scenario za koji je rekao “da to neće biti film o šetnji kroz svemir, već će to biti stvarna šetnja kroz svemir”.

Zapažena je Kjubrikova upotreba klasične muzike u filmu. Kao i svaki put do tada publika je bila podeljena u prijemu filma. Neki su ga doživeli kao stvarno putovanje kroz svemir, dok ga drugi nisu razumeli. Film se danas smatra klasikom naučno-fantastičnog žanra.

Paklena pomorandža (1971)

U Engleskoj je film zabranjen zbog eksplicitnih scena nasilja mladih pripadnika bande. Išlo se tako daleko da je Kjubriku i njegovoj porodici prećeno smrću. Tada je napravio veliki iskorak i zatražio od izdavačke kuće da se film povuče iz bioskopa, što je i učinjeno.

U ovom filmu Kubrik se ponovo poigrao sa muzikom. Najžešće scene nasilja i erotike je ukomponovao sa najboljim Betovenovim simfonijama. Te dve suprotnosti, klasična muzika i nasilje su dali zapanjujući učinak.

Isijavanje (1980)

Kjubrik je nakon ovog filma odlučio da napravi film koji će napuniti producentske kase, ali i zadovoljiti njegov stvaralački nagon. Išao je na sigurno i od bestselera Stivena Kinga “Isijavanje” napravio scenario za istoimeni film.

King je kasnije izrazio veliko nezadovljstvo Kjubrikovom adaptacijom. Ovaj film će biti proglašen za jedan od najnapetijih horor filmova. Film je istorijski značajan i po upotrebi stedikem tehnike u sceni prolaska kroz hodnik hotela.

Širom zatvorenih očiju (1999)

Poslednji Kjubrikov film, “Širom zatvorenih očiju”, sa Tomom Kruzom i Nikol Kidman, istražuje temu odnosa muža i žene, poverenja i seksualnosti. Taj ambivalentan odnos je naglašen korišćenjem kontrastnih boja. Obično su to plava i žuta odnosno toplo-hladno. Dramaturgija određenih scena je naglašena muzikom koja podiže tenziju.

Zatvoreno za komentare.