Ako volite putovanje vozom, ove zemlje Evrope morate da obiđete!

Ako volite putovanje vozom, ove zemlje Evrope morate da obiđete!

Ljubitelji vozova, od kojih su mnogi to postali već nakon svog prvog iskustva vožnje ovim prevoznim sredstvom, reći će vam da nijedan način upoznavanja zemalja i njihovih jedinstvenih predela nije bolji od onog kroz prozor voza u pokretu.

Foto:Shutterstock

Za one kojima treba još malo ubeđivanja u to da je putovanje vozom jedinstveni doživljaj, svetska putnica Moniša Raješ, inače autorka knjige “Oko sveta u 80 vozova” predstavila je 10 najboljih železničkih ruta u Evropi, koja je kao stvorena za putovanje vozom ne samo zbog prirodnih lepota kojima obiluje, već i zbog činjenice da je zakonodavstvo EU izuzetno posvećeno zaštiti prava putnika vozom, piše portal Daljine.rs.

Škotska

Planinska ruta od Glazgova do Maliga: Polazeći iz železničke stanice Kvin Strit u Gazgovu, voz prati reku Klajd na severozapadu pre nego što skrene s putanje i odvede putnike u škotsku divljinu bez puteva, automobila, a često i bez ljudi.

Okružen dolinama i padinama prošaranim poljima ljubičastog divljeg vresa, na koje niski sivi oblaci bacaju senku, ovaj voz ubrzo počinje da krivuda oko jezera čija je površina srebrna kao ogledalo, ne odvajajući se od strmih padina obrubljenih brezama.

Ubrzo posle sledeće tačke, malog škotskog sela Taindrama, poznatoj turističkoj lokaciji uglavnom zbog toga što je nezaobilazna stanica, voz zavija krivinom u obliku potkovice u podnožju planine Ben Doran, pre nego što se uputi za grad Fort Vilijam.

Pri kraju svog puta voz prolazi duž jednog od najprepoznatljivijih delova pruge staze na svetu: vijadukt Glenfinnan iznad jezera Shiel, kojim su Hari Poter i njegovi prijatelji vozili Hogvarts Ekpres.

Portugal

Pruga kroz dolinu reke Duero i vinograde kao stvorena za enofile – ali ništa manje i za ljubitelje vina amatere – ovo trosatno putovanje po dolini reke Duero vodi putnike kroz portugalsku zemlju vina, da vide gde se tačno bere njihovo grožđe, ali i da usput probaju neka od njih.

Foto:Shutterstock

Opremljena ispoliranim drvenim klupama, sa širom otvorenim prozorima, ova istorijska parna lokomotiva šišti prolazeći pored široke reke Duero, sve od grada Regua, kroz oblast Pinjao, do stanice Tua, pa onda nazad istim putem.

Tokom celog puta, lokalni muzičari sviraju bubnjeve, gitare i harmonike, voz im asistira svojom sirenom prolazeći stepenastim padinama brda, ispresecanih vinogradima, dok putnici na suncu pijuckaju porto.

Italija

Venice-Simplon Orijent ekspres od Venecije do Londona oživljava legendu: U formi jednog od svojih luksuznih vozova, kompanija Belmond oživela je Orijent ekspres, u njenoj varijanti poznatiji kao Venice-Simplon Orient Express, oponašajući zlatno doba putovanja.

Dok im venecijanski kanali izlaze iz vidokruga, putnici ovim vozom putuju noću, u svojim privatnim odeljcima, dekorisanim posteljinom od damasta i lampama u art deko stilu, koje trepere pored prozora.

Foto:Shutterstock

Obučeni u roze šifon, sa biserima oko vrata, na ovoj liniji možete ručati jastoga uz proseko, dok voz krivuda italijanskim Dolomitima, a kada padne mrak, uživali biste posmatrajući skoro plavi sneg koji prekriva austrijske Alpe, po čijim obroncima brvnare svetle kao gorzdovi zlatnih kugli.

U snu biste osetili lagano ljuljanje, a probudili biste se u Parizu, gde biste doručkovali sveže pečene kroasane, uz toplu kafu.

Francuska

Od Kana do Monaka u dvospratnom vozu: Uglavnom krcata srednjoškolcima, šopingholičarima i dedama koji na stopalima imaju sandale, a u papirnoj kesi barem jedan baget, ovaj voz prolazi Francuskom rivijerom, povezujući Kan sa prelepim gradom Ventimiljom.

Ubrzavajući dok prolazi obalom svetlucavog Ligurskog mora, ovaj dvospratni voz omogućava voajerima da špijuniraju kupače, tinejdžere koji igraju odbojku na pesku i prodavce sladoleda i vrućih vafla.

Prolazeći pored stanica na kojima se roze bungevilija spušta niz zidove, voz nastavlja kroz Nicu i Monako, pored okeana koji se nazire između stambenih blokova, sve dok ne priđe grubim obroncima brda i uspori pred starom italijanskom stanicom.

Švajcarska

Glečer eskpresom od Cermata do Sent Morica: Glečer po nazivu, i glacijalna po prirodi kroz koju prolazi, ova tura je za ljubitelje vozova, za koje putovanje predstavlja krajnje odredište.

Nakon polaska iz ski rizorta Cermat, posle doručka, niz crvenih vagona zaploviće preko ledenog vrha Peninskih Alpa – Materhorna u osmočasovno meandriranje kroz kantone Vale, Uri i Graubinden i kanjon Rajne, prolazeći pored glečera Ron, pre nego što stigne u Sent Moric.

Sa prozorima od poda do plafona, ovaj voz pruža panoramski pogled na alpske livade, drvene brvnare i stada koja se napasaju na planinskim obroncima.

Iako je putovanje ovim vozom divno u bilo koje doba godine, najlepše je u proleće, kada su polja prekrivena tepisima ljubičastih alpskih zvezdana, nebo vedro, a na vrhovima planina svetluca sneg.

Norveška

Prugom Reuma od Ondalsnesa do Dombasa: Malo vožnji vozom može dočarati divljinu i duh zemlje za manje od sto minuta, ali Rauma železnica prevazilazi sva očekivanja svaki put kada putnike povede u dubine norveških šuma i fjordova, planina i reka.

Leti voz prolazi livadama prepunim leptira, krivuda između litica i tutnji preko mostova, dok zelena reka Rauma grmi pod šinama.

Ipak, najbolje vreme za putovanje je zimi, dok su jelke prekrivene snegom, vodopadi izgledaju kao srebrne žice puštene niz planinu, a nisko sunce njihove vrhove pretvara u mekane breskve.

Foto:Shutterstock

Italija

Pruga Ćinkve tere koja ide kroz ligurijska sela: Najpoznatiji po svojim planinarskih stazama, niz od pet ligurijskih sela najbolje se može videti sa prozora voza koji putuje od Levanta do La Specije: Monteroso al Mare, Vernaca, Korniljija, Manarola i Rjomađore. Pojavjujući se iz njih, i ponovo nestajući u tunelima ovih brda, voz leti strminama šarenih sela.

Dok prolazi kroz terasaste vinograde, čuje se kako negde dole more udara o stene, a predveče se toplim vazduhom širi miris limuna.

Kao da sve to nije dovoljno da momentalno rezervišete mesto u jednom od vozova koji će vas povesti na ovakav put, oni koji su to već priuštili sebi kažu da kada je vedro, dok zalazi, sunce baca romantično svetlo preko neba.

Španija

Kratki izlet od Barselone do Montserata: Kada budete otputovali u Barselonu, i iscrpeli tapase, muzeje, plaže i butike, jedan od najboljih načina da provedete popodne jeste odlazak na jednodnevni izlet koji podrazumeva kratko putovanje do planine i nacionalnog parka Montserat.

Za samo nekoliko minuta, voz će napustiti grad, osloboditi se predgrađa i uleteti među ogromnu masu razbacanih stena, koje izgledaju kao džinovski komadi đumbira zelene boje.

Sa vrtoglavih visina pogled se spušta nepregledna polja i krošnje kroz koje se naziru crveni krovovi. Kada stigne u podnožje planine, putnici žičarom mogu otići do manastira ili planinskih staza kojima žele da prođu peške.

Foto:Shutterstock

Ujedinjeno Kraljevstvo

Od Londona do Invernesa u vozovima Caledonian Slipera: Omiljeni među novinarima, političarima i političarima koji žele da štede svoje vreme, ovi vozovi sa spavaćim kolima su zabavno mesto na kom možete da upoznate neko zanimljivo lice pre nego što odete na počinak.

Opremljeni montažnim sudoperama i krevetima na rasklapanje, svi standardni odeljci su dovoljno prostrani da imate gde da odložite svoje stvari pre nego što se bacite na neočekivano udoban krevet opskrbljen čepićima za uši i maskom za spavanje, koji vam neće čak ni trebati, budući da su ovi vozovi izuzetno tihi.

Još na glavnoj železničkoj stanici London Juston možete utonuti u san, a ujutru u zoru kada se probudite, prvi će vas pozdraviti Škotske visoravni.

Foto:Shutterstock

Srbija i Crna Gora

Prugom Beograd-Bar kroz 254 tunela i preko 435 mostova

Da, znamo da to više nije ista zemlja, ali ovo je još jedna od situacija u kojoj se one ne mogu razdvojiti.

Deo Titove zaostavštine bio je i projekat povezivanja srpske prestonice i jadranske obale i to prugom po kojoj vožnja danas spada u jednu od najpotcenjenijih tura u Evropi, budući da se malo turista odlučuje na ukrcavanje u bučni, stari i nezgrapni voz koji deset sati prolazi kroz 254 tunela i preko 435 mostova.

Oni koji do sada nisu imali priliku, trebalo bi da rezervišu ležaj za spavanje, nabave tople čarape i kada dođe trenutak sednu pored prozora sa šoljom toplog čaja.

Voz će na kratko ići kroz Bosnu, prolazeći pored polja i šuma, ali obavezno ostanite budni kada bude išao kroz Crnu Goru i uživajte u krajoliku sastavljenom od prizora snežnih čipki preko vrhova planina ispresecanih rekama i obalom Jadrana koji ćete ugledati kada se voz približi Baru.

Zatvoreno za komentare.