Kontakt očima se jako ceni i očekuje u zapadnoj kulturi, on je neophodna osnova za društvenu interakciju koja pokazuje interesovanje osobe da se uključi u razgovor. U zapadnim kulturama smatra se da oči pokazuju centralnu tačku fokusa osobe, zato morate posmatrati onoga koga slušate.
Nešto što je normalno društveno ponašanje kod nas, u drugim kulturama to baš i nije. Postoje stroga pravila za muškarce i žene, zavisno od toga gde se nalazite.
Evo kako se kontakt očima tumači u drugim kulturama...
Mnoge kulture zemalja Bliskog istoka teško da se mogu grupisati zajedno, ali one imaju nekoliko zajedničkih trendova, a jedan od njih je njihovo korišćenje kontakta očima. Kontakt očima je ređi, a smatra se i manje prikladnim nego u zapadnim kulturama.
Postoje stroga pravila za muškarce i žene, na primer – ukoliko žena pravi kontakt očima s muškarcem to bi se moglo pogrešno protumačiti kao romantično interesovanje.
Azijske kulture pridaju veliku važnost poštovanju, a ne samom pogledu. Hijerarhije su mnogo vidljivije u njihovom društvu nego u zapadnim kulturama, a njihovo društveno ponašanje to odražava.
U zemljama kao što su Kina i Japan, kontakt očima se ne smatra bitnim za društvenu interakciju, zapravo, često se smatra neprikladnim. U takvoj autoritarnoj kulturi, veruje se da podređene osobe ne bi trebale da prave stalan kontakt očima sa svojim nadređenima.
U verskoj brahmanskoj kulturi Indije, iz poštovanja, onaj ko je podređeni u odnosu (sin, ćerka, sluga, učenik…) gleda retko u oči, već gleda u tačku između očiju (treće oko), u usta ili stopala.
U Vedama se tvrdi kako se karma prenosi preko pogleda, pa se direktno gledanje u oči preporučuje samo kada se gledaju duhovno napređene osobe, ali i tada rezervisano (iz poštovanja), a izbegava se gledanje u oči materijalističkih i degradiranih osoba. Takođe, duhovne osobe u celibatu, radi prenošenja suptilnih energija nikad ne gledaju žene direktno u oči.
Na primer, ukoliko studenti u Aziji ostvaruju kontakt očima sa svojim profesorima, to se može protumačiti kao znak nepoštovanja. Isto tako, kada otac razgovara sa svojim sinovima i ćerkama, oni obaraju pogled dole, kao znak pristojnosti i poštovanja.
Mnoge afričke i latinoameričke kulture – jedinstvene po mnogo čemu, zadržavaju snažno hijerarhijsko društvo. U mnogo slučajeva intenzivan kontakt očima doživljava se agresivnim, konfrontacijskim i vrlo uvredljivim.
Zapadnjačko korišćenje kontakta očima u mnogim drugim kulturama može se smatrati neprimerenim pa čak i znakom nedostatka poštovanja, stoga bilo bi dobro da naučite kako da koristite kontakt očima i govor tela pre nego što odete na drugi kraj sveta.
Velika Britanija, SAD, Australija i Zapadna Evropa – svi imaju prilično slična društvena očekivanja – kada i gde je kontakt očima prikladan, a prikladan je većinu vremena!
Ko na Zapadu izbegava pogled, u detinjstvu se smatra čudnim, povučenim, čak potencijalnim "kandidatom" za dijagnozu autističnog spektra, ili u odrasloj dobi nepristojnim, nezainteresovanim, čudnim, tajnovitim, potencijalnim lažovom, nesigurnom osobom… Kontakt očima se jako ceni i očekuje u zapadnoj kulturi, on je neophodna osnova za društvenu interakciju koja pokazuje interesovanje osobe da se uključi u razgovor. U zapadnim kulturama smatra se da oči pokazuju centralnu tačku fokusa osobe.
Dakle, ako neko ne uspostavlja nikakav kontakt očima tokom razgovora, to se može smatrati čak uvredljivim. Mnogi ljudi bi zaključili da osoba nije zainteresovana i njihov lutajući pogled bi shvatili kao znak odsutnosti ili rastresenosti.
U drugim, formalnijim okolnostima u zapadnim kulturama, nedostatak kontakta očima može se shvatiti na drugi način. Na primer, na intervjuu – direktan, prodoran pogled ispitanika se shvata kao znak samouverenosti, dok se nedostatak kontakta očima shvata kao nedostatak samopouzdanja.
Intenzivni kontakt očima često je metoda koja se koristi za prikaz iskrenosti. Dug, prodoran kontakt očima može značiti "veruj mi, govorim ti istinu".
Kada nekoga ne možete da gledate u oči, a posebno kada je taj neko vaš klijent, poslovni partner, šef, to može umanjiti vašu sposobnost da dobijete neke korisne informacije, da "izvučete" ideje i izgradite dobre osobne i profesionalne odnose.
Signali koje šaljemo očima često su vrlo suptilni. Evo koje greške se najčešće ponavljaju i kako to možete izbeći.
Loše je i ako gledate nekoga "s visine". Ali, ako ne gledate uopšte drugu osobu i gledate u druge ljude ili predmete u prostoriji, vi u suštini govorite: "Ti nisi bitan/na" ili "Ja imam kontrolu."
Rešenje:
Namestite se fizički drugačije u odnosu na osobu kako biste izbegli utisak da imate potpuni autoritet. Na primer, sedite do osobe, ne preko puta nje. Koristite reči i rečenice koje uključuju nekoga, kao što je "mi", "naš" ili "Možeš li mi reći nešto o…?"
Kada prekidate nekoga da gledate u oči, to govori da ne želite da nastavite razgovor i želite distancu, što može biti utemeljeno u psihološkoj potrebi da zaštitite sebe od umišljene sramote ili nekog drugog negativnog osećaja koje bi proizašlo iz te interakcije.
Rešenje:
1. Postavljajte pitanja s "otvorenim krajem"
2. Ubacite kompliment ili dva u razgovor kako bi pokazali da možete biti pozitivni i da dobro opažate
3. Isplanirajte nekoliko tema ili stvari o kojima biste pričali i tako izbegnite teme koje vam nisu prijatne
4. Podignite bradu malo naviše. Kada spuštate bradu to može delovati kao da se štitite, a kad podignete bradu to pokazuje samopouzdanje. Na taj način, pogled će vam se duže zadržati na sagovorniku.
Mnogi obično skreću pogled na drugu stranu kada razmišljaju ili oklevaju. Njihovo ponašanje je takvo iz dva razloga, prvo žele da se zaštite psihološki od sramote i osude. Drugo, to im omogućava da se fokusiraju bez ometanja.
Rešenje:
1. Usporite svoj govor kako biste dali mozgu vreme da procesuira šta vi želite da bude sledeće
2. S vremena na vreme zatražite nekoliko sekundi da razmislite pre nego što odgovorite
3. Pokušajte da govorite u konkretnim, više nego u apstraktnim terminima
4. Pored svega toga, stručnjaci preporučuju da se gledate u oči sa samim sobom u ogledalu tri ili četiri sekunde svakog dana
5. Ključno je kada skrenete pogled s nekoga da to bude u službi onoga što želite da poručite, a ne da otkrije vaše slabosti