U Danskoj se učenici, dakle, ne rangiraju niti dobijaju formalne ocene sve do osmog razreda. Umesto toga, tokom godine nastavnici i roditelji razgovaraju o detetovu obrazovnom, društvenom i emocionalnom razvoju.
Foto: Shutterstock
"Obrazovni sistemi koji rangiraju svoje učenike zapravo ih poučavaju da je uspeh upravo takva igra: ako vam ide, time druge zakidate za priliku. Ali, sreća ne funkcioniše na taj način", kaže Meik Viking u knjizi "Lykke", iz koje vam prenosimo odlomak o danskoj školi.
Luiz je nastavnica i poput većine svojih kolega bavi se opštom dobrobiti, društvenim i emocionalnim razvojem svojih učenika, koliko i njihovim uspehom u školi.
Donedavno je deci najpopularniji sat bio klassens time – sat razredne zajednice, koji se održavao jedanput nedeljno i tokom kojega su nastavnik i deca raspravljali o raznim problemima.
Uz to, deca su naizmenično donosila kolače i poslastice i zajedno uživala u njima, a raspravljali su o ovakvim ili sličnim temama: Da li je bilo vršnjačkog zlostavljanja u prethodnoj nedelji? Koja će se društvena igra kupiti za razred sada kada smo uštedeli dovoljno novca? Smatra li neko da ga zapostavljamo?
Foto: Shutterstock
Mišljenja sam da je jedna od najvećih grešaka počinjenih u Danskoj u skorije vreme zapravo školska reforma, kojom se ukinuo spomenuti čas razredne zajednice. Od stalnog nedeljnog termina odjednom su ga "integrirali" u druge predmete, jednostavnije rečeno – ukinuli.
Ipak, danski obrazovni sistem i dalje prioritet daje poduci empatije, a deca često rade u timovima – osim što se moraju naučiti timskom radu kako bi jednoga dana mogli odrađivati svoj posao, pritom ujedno usvajaju društvene veštine i uče se vrednostima suradnje.
"Sagledavamo koherentni detetov razvoj – u školskom, društvenom i emocionalnom smislu. Matematika i prirodne nauke su važne, ali ujedno je važno razviti empatiju, razumeti kako biti dobar prijatelj i shvatiti kako raditi sa drugima“, objašnjava Luiz.
Foto: Shutterstock
Iako je danski obrazovni sistem daleko od savršenstva, ipak smatram da bismo mogli preslikati nekoliko njegovih elemenata. Jedno je biti fokusiran na empatiju i saradnju, ali je jednako važno znati da uspeh ne mora biti igra "dobitka-gubitka". Samo zato što vi dobijate, ne znači da ja moram izgubiti!
Sreća je jedino što se ne umanjuje kada se deli. U Danskoj se učenici, dakle, ne rangiraju niti dobijaju formalne ocene sve do osmog razreda. Umesto toga, tokom godine nastavnici i roditelji razgovaraju o detetovu obrazovnom, društvenom i emocionalnom razvoju.
Učenje timskom radu, društvenim veštinama, saradnji, empatiji i pouzdanosti ne mora se događati na štetu akademskih veština. Isto tako, možda bismo trebali poučiti poslodavce da je poverenje korisno za konačno stanje firme.