Svet turizma prošao je kroz značajne transformacije u četiri godine od početka globalne pandemije. Gradovi koji su nekada cvetali, zavisni od turizma, su dovedeni do zastoja, čuveni simboli su odjednom postali tihi, a prometne ulice napuštene.
Foto: Pexels
Pandemija COVID-19 imala je dubok uticaj na turističku industriju, uzrokujući veliki pad međunarodnih putovanja. Prema Svetskoj turističkoj organizaciji , globalni dolasci turista su pali za 74% u 2020. godini u poređenju sa prethodnom godinom. Ovaj neviđeni pad izazvao je široke ekonomske izazove za gradove koji su teško zavisili od prihoda od turizma.
No, četiri godine nakon početka pandemije, globalni turizam polako se vraća u normalu. Samo u 2022. godini procenjeni porast međunarodnih dolazaka turista iznosi čak oko 50%.
Dok se svet postepeno oporavlja, vreme je da analiziramo trenutno stanje sektora turizma i istražimo kako se najposećeniji gradovi snalaze u ovom novonastalom okruženju.
Njujork je uvek dobra ideja za putovanje ali je tokom pandemije čak i ovaj kultni grad bio pogođen. Ova globalna ekonomska i kulturna sila, doživeo je značajan udarac u sektoru turizma tokom pandemije, sa padom od 67% (sa 66,6 milona posetilaca na 22,3 miliona) u međunarodnim dolascima u 2020. godini.
Ovo je za posledicu imalo mnoge druge pojave - primera radi, zaposlenost u turističkoj industriji opala je za 89.000 radnih mesta (31,4%), sa rekordnih 283.200 radnih mesta u 2019. godini na na 194.200 u 2020.
Grad se brzo prilagodio promovisanjem virtuelnih događaja, prikazivanjem svojih čuvenih znamenitosti putem online platformi i primenom mera zdravlja i bezbednosti. Raznovrsna ponuda Njujorka, od Brodvejskih predstava do muzeja svetskog ranga, doprinela je postepenom oporavku, sa očekivanim porastom posetilaca od 20% u 2023. godini. Otpornost grada i posvećenost inovacijama pozicioniraju ga kao ključnog igrača u evoluirajućem pejzažu globalnog turizma.
Poznat po živopisnom gradskom životu i ukrasnim hramovima, Bangkok je doživeo pad od 70% u međunarodnim posetiocima u 2020. godini.
Zavisnost grada o turizmu, koji doprinosi 18% bruto domaćeg proizvoda, navela je na brze mere za stimulaciju oporavka. Inicijative poput kampanje "Bangkok Smiles", zajedno sa strategijskim marketingom, doprinele su stabilnom oporavku.
Od 1. januara do 31. decembra 2023. godine posetioci u Bangkoku bili su uglavnom iz regiona Azije i Pacifika i Evrope, a njihov ukupni broj bio je 28 miliona. Dakle, možemo reći da se ovaj grad definitivno oporavio.
Grad svetlosti, sinonim za romantiku i kulturno bogatstvo, suočio se sa izazovnim periodom tokom pandemije. U 2021. godini, Pariz je doživeo pad od 67% u međunarodnim dolascima turista.
Čuveni Ajfelov toranj, koji je nekada privlačio milione posetilaca godišnje, doživeo je značajan pad poseta. Međutim, nedavni trendovi ukazuju na postepeni oporavak, sa brojem posetilaca od 30 miliona u 2023. godini. Naglasak grada na kulturnim doživljajima i atrakcijama na otvorenom odigrao je ključnu ulogu u ponovnom privlačenju turista.
Foto: Unsplash
Tokio, grad koji besprekorno spaja tradicionalnu japansku kulturu sa najsavremenijom tehnologijom, suočio se sa padom broja turista sa 15.8 miliona posetilaca u 2019. na tek nešto više od 2 miliona u 2020. godini (uglavnom u prva 3 meseca). Ova metropola je odgovorila kombinacijom digitalnih inicijativa i kulturnih promocija, koristeći svoje jedinstvene atrakcije.
Očekuje se da će posvećenost Tokija bezbednosti i inovacijama, zajedno s privlačnošću tradicionalnih festivala i moderne arhitekture, dovesti do povećanja turizma od 35%. Sposobnost grada da balansira između tradicije i inovacija ističe njegovu otpornost u susretu s neviđenim izazovima.
Dubai, poznat po svojoj raskošnoj arhitekturi i luksuznom načinu života, doživeo je pad od 67% u međunarodnim dolascima turista u 2020. godini. Broj posetilaca opao je sa 16,7 miliona 2019. godine na 5,5 miliona. Emirat je brzo sproveo mere kako bi osigurao sigurno okruženje za posetioce, uključujući inicijativu "Dubai Assured".
Strateški investicije Dubai-a u infrastrukturu turizma, poput Expo 2020, doprinele su stabilnom oporavku, što se može primetiti u broju posetilaca u 2023. godini koji iznosi preko 15 miliona. Naglasak grada na luksuznim doživljajima i atrakcijama svetskog ranga pozicionira ga kao otpornog igrača u postpandemijskom pejzažu turizma.
Kao jedan od svetskih finansijskih i kulturnih centara, London se suočio s drastičnim smanjenjem turizma, sa padom od 68% u međunarodnim dolascima u 2020. godini. Grad se brzo prilagodio, promovišući virtualna iskustva i primenjujući rigorozne mere zdravstvene bezbednosti.
Oporavak Londona bio je stabilan. Pre pandemije, u 2019. godini, London je posetio 21 milion stranih turista. Sledeće godine ovaj broj je spao na 4 miliona. Međutim, u 2023. godini on iznosi preko 19 miliona, što ukazuje na gotovo totalni oporavak turizma ovog grada. Raznovrsna ponuda grada, od istorijskih znamenitosti do savremenih atrakcija, doprinosi njegovoj privlačnosti u postpandemijskom pejzažu.
Četiri godine nakon pandemije, najposećeniji gradovi na svetu koračaju putem oporavka, pokazujući otpornost, prilagodljivost i posvećenost održivim praksama. Sektor turizma, nekada ozbiljno poremećen, sada nalazi svoje mesto u promenjenom pejzažu. Dok gradovi nastavljaju da dočekuju posetioce i menjaju svoje modele turizma, naučene lekcije iz pandemije oblikovaće održivu, inkluzivnu i otpornu budućnost globalnog turizma.