Nije uvek bilo isto - evo kako su nastali semafori!

Nije uvek bilo isto – evo kako su nastali semafori!

U najranijim danima automobila, navigacija američkim putevima bila je haotično iskustvo, sa pešacima, biciklima, konjima i tramvajima koji su se takmičili sa motornim vozilima za prednost. Kako su nastali semafori?

Foto: Shutterstock

Problem je donekle ublažen postepenim nestajanjem konjskih zaprega, ali je još pre Prvog svetskog rata postalo jasno da je neophodan sistem propisa kako bi se saobraćaj nastavio i smanjio broj nezgoda na putevima.

Kako su nastali semafori?

Prvi pokušaj postavljanja semafora bio je 10. decembra 1868. godine, što je i službeni datum nastanka prvog semafora na svetu. Zasvetleo je u Londonu, ispred Britanskog parlamenta, pre nego što su automobili vozili ulicama, i radio je na plin.

Nesrećni semafor nije dugo potrajao. Manje od dva meseca kasnije je eksplodirao i usmrtio policajca koji je postavljao znakove.

Svet je morao da čeka 46 godina dok upotreba električne energije nije postala široko rasprostranjena pre nego što je prvi semafor u dve boje, koji koristi ovu novu energiju, postavljen u Klivlendu u Sjedinjenim Državama.

Detroit i Njujork dodali su žutu između crvene i zelene 1920. godine. Semafori koje sada poznajemo su rođeni i postali su norma širom sveta.

U Evropi se prvi semafor pojavio u Parizu 1923., a nakon toga je i većina drugih gradova sledila njegov primer: Berlin je semafore postavio godinu kasnije, a sledili su Milano, Rim, London, Prag i Barselona.

Standardizacija i regulacija 1930-ih godina

Prva Konvencija o objedinjavanju putnih signala potpisana je u Ženevi 30. marta 1931. Njen cilj je bio povećanje bezbednosti drumskog saobraćaja i olakšanje međunarodnog kretanja drumom kroz jedinstven sistem putne signalizacije.

Većina znakova koje danas prepoznajemo definisani su ovim ugovorom. Semafori sa tri boje (crvena, žuta, zelena) postali su standard.

Posebna svetla za pešake

Posle trobojnih semafora brzo su se pojavili signali za pešake. U početku su imali različite oblike, ali su se podudarali sa bojama koje koriste vozila: crvenom i zelenom.

Okrugle, kvadratne ili pravougaone, često su davale instrukcije „Čekaj“ crvenom i „Hodaj“ zelenom, piše 24sedam.

Zatvoreno za komentare.