Želežničku stanicu u selu Kanfrank, na visini od hiljadu metara nadmorske visine, na francusko-španskoj granici, od izgradnje do danas prate samo nedaće, pa ne čudi što je zovu Titanikom.
Ali zlosrećna sudbina ovog monumentalnog zdanja će se promeniti pošto će biti napravljen hotel sa pet zvezdica, u koji će biti uloženo 27 miliona evra.
Španija je izgradnju glamurozne građevine započela 1853. godine, sa željom da se izgradi nešto što je trebalo da bude “želežnička katedrala u Evropi”, a gradnja je završena tek 1928. godine.
O stanici postoji mnogo mitova i legendi, kao što je ona da je zahvaljujući njoj promenjen tok Drugog svetskog rata, što nije istina, ali je ipak odigrala izvesnu ulogu.
Postoje glasine da je preko ove prugle prešlo 86 tona zlata koje su nacisti pokupili širom Evrope.
Stanicu su koristili špijuni sa svih strana, a priča se da su i brojni Jevreji izbegli u francuski Viši baš preko ove stanice.
U to vreme je stekla još jedan nadimak – “Kazablanka u Pirinejima”.
Mnogo pehova je pratilo želežničku stanicu Kanfrank. Otvorena je u nevreme, 1929. godine, kada se desio finansijski krah.
Dve godine kasnije je teško oštećena u požaru. Potom, 1936, počinje španski građanski rat, a ubrzo i Drugi svetski rat.
Nakon toga je Frankova diktatura bila izolovana i želežnički saobraćaj je počeo da se intenzivira tek od pedesetih godina prošlog veka.
Međutim, staza na francuskoj strani bila je različitog koloseka od španske, pa su putnici s prtljag morali da se izmeste iz jednog voza u drugi.
Sve u svemu, linija nikada nije bila održiva.
Međunarodni rad stanice je zaustavljen 1970. godine jer je prilikom iskakanja šina oštećen most na francuskoj strani Pirineja.
Vlada u Parizu je odlučila da ne obnavlja most i time su zatvorene prekogranične linije.
Sada se planira da zgrada stanice, koja ima 365 prozora i 200 metara dugačku platformu, bude pretvorena u hotel sa 104 sobe.
Regionalna vlada Aragona i lanac hotela “Barcelo” planiraju da ulože 27 miliona evra.
Plan je da aragonska vlada 12 miliona evra utroši za popravku pruge i razvoj okoline.
Fasada će biti sačuvana, ali se iza postojeće gradi nova stanica u koju se ulazi preko hotelskog predvorja.
Kompleks će imati konferencijski centar sa 200 mesta, železnički muzej, prodavnice i utočište za hodočasnike.
Meštani se nadaju da će ovi radovi oživeti selo koje nema ni 500 stanovnika.
Prošle godine je postignut dogovor između Francuske i Španije da se otvori tunel Somport, dug 7,8 kilometara, kojim bi bile povezane dve zemlje.
Uz podršku Evropske unije, stanica Kanfrank bi trebalo da bude u potpunosti operativna od 2026. godine.