Ogroman deo onoga što danas znamo o ljudskom umu potiče od eksperimenata koji su sprovođeni tokom prošlog veka.
Pogledajte 24 intrigantnih psiholoških eksperimenata čiji rezultati su za većinu bili iznenađujući.
24. Test selektivne pažnje
Da li sebe smatrate dobrim posmatračem? Evo jednostavnog načina da to saznate – pogledajte video snimak ispod.
Da li ste imali tačan odgovor? Ako jeste, čestitamo! Ipak, zanimljivije pitanje je – da li ste primetili čoveka prerušenog u gorilu?
U poznatom eksperimentu pažnje koji su sproveli Simons i Čabris, ispitanici su bili zamoljeni da izbroje koliko puta su igrači u belim majicama dodali loptu jedni drugima.
Na sredini testa, čovek prerušen u gorilu ušetao je između igrača i stajao u centru kruga pre nego što je izašao iz kadra.
Istraživanje je pokazalo da većina ispitanika nije uopšte primetilo gorilu, što nam govori da su ljudi skloni precenjivanju svojih sposobnosti efikasnog multitaskinga.
23. Violinista u metrou
Da li nekada zastanete i divite se lepoti koja je oko vas? Sudeći po rezultatima eksperimenta sprovedenog 2007. godine, najverovatnije ne.
Svetski poznati violiništa Džošua Bel bio je u ulozi uličnog svirača na stanici metroa u Vašingtonu, a cilj je bio ispitati koliki broj ljudi će stati da oslušne njegovo maestralno izvođenje.
Uprkos činjenici da je svirao na ručno napravljenoj violini koja košta čak 3.5 miliona dolara i da su nedavno pre toga rasprodate sve karte za njegov koncert u Bostonu, samo nekoliko ljudi je zastalo i uživalo u njegovoj virtuoznoj izvedbi.
22. Klavirske stepenice
Inicijativa poznatog proizvođača automobila Folksvagen pod nazivom "Zabavna teorija" trebalo je da dokaže da ljudsko ponašanje može da se promeni na bolje tako što će se svakodnevne aktivnosti učiniti zabavnijim nego što obično jesu.
Tokom eksperimenta, na jednom stepeništu podzemne železnice u Stokholmu u Švedskoj postavljene su stepenice koje izgledaju kao dirke klavira. Cilj je bio ispitati da li bi ljudi radije koristili zdraviju opciju – "klavirske" stepenice, umesto pokretnih.
Tog dana, procenat ljudi koji je koristio ove stepenice porastao je za 66% u odnosu na uobičajen broj, čime je prepostavka da je zabava značajan medijator u menjanju svakodnevnih navika koje mogu imati dalekosežniji uticaj na naš život.
21. Milgramov eksperiment
Ljudi su vrlo često još od ranog detinjstva obučeni da primaju naređenja i direkcije od autoritativnih figura.
Eksperiment koji je 1961. godine na Univerzitetu Jejl sproveo psiholog Stenli Milgram imao je za cilj da ispita spremnost za povinovanje autoritetu čak i onda kada su instrukcije koje autoritet zadaje u kontradikciji sa opšteprihvaćenim vrednostima.
Učesnicima je rečeno da igraju uloge "učitelja" i da mogu da daju elektroškove svojim "učenicima",koji su zapravo bili saradnici istraživača i znali su o čemu se radi, kada daju netačan odgovor na postavljeno pitanje.
Učenik se nalazio u drugoj prostoriji, a elektrošokovi su, naravno, bili lažni. Umesto njih, Milgram je puštao snimljen zvuk koji je učiteljima nesumnjivo govorio da su kažnjeni učenici u velikim bolovima i da žele da prekinu eksperiment.
Uprkos protestima učenika mnogi učitelji su nastavljali sa davanjem elektroškova onda kada im je figura od autoriteta, u ovom slučaju istraživač, govorila da to učine, povećavajući voltažu elektroškova nakon svakog pogrešnog odgovora do mere koja je za lažne učenike mogla biti, takođe lažno, smrtonosna.
Slični eksperimenti sprovođeni su i nakon originalnog, a i oni su davali skoro identične rezultate, navodeći na zaključak da su ljudi spremni da se odreknu svojih principa i vrednosti ako im osoba od autoriteta tako naredi.
20. Maršmelou test
Može li odlaganje zadovoljstva biti pokazatelj budućeg uspeha – pitanje je koje je mučilo Voltera Mišela sa Stanford univerziteta kada je odlučio da sprovede takozvani Maršmelou test.
Deca uzrasta od 4 do 6 godina stavljena su u prostoriju u kojoj se nalazio samo sto, a na njemu – maršmelou.
Pre nego što je ostavio svako dete samo u sobi, istraživač mu je rekao da će, nakon 15 minuta, dobiti drugi maršmelou ukoliko ne pojede taj koji je ostavio.
Zatim je, izašavši iz prostorije, snimao koliko dugo je svako dete odolelo ukusnom slatkišu na stolu, a kasnije je taj nalaz upoređivao sa uspehom deteta u odraslom dobu.
Od 600 dece, većina je istog trenutka pojela maršmelou, dok je jedna trećina dece sačekala da dobije i drugi.
Ona deca koja su uspevala da odlože zadovoljstvo, kasnije u životu postajala su uspešnija i imala veći broj bodova na prijemnim ispitima na fakultetima u odnosu na one koji su odmah pojeli slatkiš, što znači da ova osobina ostaje relativno trajna tokom života.
19. Efekat posmatrača
U slučaju potencijalne opasnosti, većina ljudi želela bi da se nađe na mestu na kom ima drugih ljudi kako bi imali veće šanse da im bude ukazana pomoć.
Uprkos popularnom verovanju, biti okružen ljudima ne garantuje baš ništa.
Psihološki fenomen poznat kao efekat posmatrača nastao je kao posledica zaključka da će ljudi lakše pomoći nekome u nevolji ukoliko ima malo ili nimalo svedoka.
Što je više ljudi prisutno, dolazi do takozvane difuzije odgovornosti – ljudi misle da će neko drugi, obzirom da ih ima puno, priteći u pomoć i zato oni sami ne čine ništa.
Efekat posmatrača nedavno je testiran na prometnoj ulici Londona i ispostavilo se da opaženi socijalni status igra ogromnu ulogu u odluci da li nekome pomoći ili ne, ali u ovoj situaciji većina ljudi nastavila je da hoda svojim putem bez zaustavljanja.
18. Ašov eksperiment sa konformiranjem
Ašov eksperiment jedna je od čuvenih potvrda činjenice da je teško odoleti pritisku grupe.
Serije eksperimenata koje su sprovođene pedesetih godina prošlog veka sastojale su se od postavljanja jednog ispitanika u sobu punu saradnika istraživača.
Istraživač je najpre celoj grupi pokazao sliku koja se sastojala od 3 numerisane linije različite dužine, a zatim drugu sliku na kojoj je referentna linija.
Zadatak svih pristunih bio je da kažu koja od 3 linije je iste dužine kao referentna linija.
Saradnici istraživača su namerno birali netačne odgovore kako bi se ispitalo da li će ispitanik odgovoriti iskreno ili će se složiti sa netačnim grupnim odgovorom.
Rezultati su pokazali da su ljudi skloni konformiranju - nekritičkom prihvatanju mišljenja većine, u grupnim situacijama čak i kada je situacija toliko jasna da se svodi na tako jednostavan perceptivni zadatak kao što je merenje linija.
17. Zatvorski eksperiment na Stenfordu
Ovaj čuveni eksperiment, koji je sprovedeo Filip Zimbardo na Stenford univerzitetu danas se smatra jednim od najkontroverznijih eksperimenata ikada sprovedenih.
Cilj mu je bio ispitivanje efekta koje bi zatvorsko okruženje moglo imati na ponašanje ljudi, odnosno uticaj usvojenih uloga na ponašanje.
1971. godine u podrumu pomenutog univerziteta napravljen je lažni zatvor, a 24 muška ispitanika nasumično su odabrana da učestvuju, tako što su im dodeljene uloge zatvorenika i čuvara, iako nisu imali istoriju nasilnog ponašanja niti psihičkih poremećaja.
Eksperiment je trebalo da traje 2 nedelje.
Posle vrlo kratkog vremena studenti su se praktično previše uživeli u svoje uloge – postali su agresivni, ne libeći se ni upotrebe psihičke torture. S obzirom da je nasilje pretilo da eskalira, umesto planirane 2 nedelje, eksperiment je prekinut nakon samo 6 dana.
Na ovaj način dokazano je da određene situacije mogu da isprovociraju izvesna ponašanja, bez obzira na uobičajena ponašanja i vrednosti ljudi.
16. Eksperiment sa Bobo lutkom
Tokom šezdesetih godina prošlog veka uveliko se diskutovalo o tome koliki udeo u dečjem razvoju imaju genetika, faktori sredine i socijalno učenje.
U okviru svoje teorije socijalnog učenja, Albert Bandura sproveo je čuveni eksperiment sa Bobo lutkom 1961. godine kako bi dokazao da ljudsko ponašanje u većoj meri nastaje kao posledica imitacije nego uticaja naslednih genetičkih faktora.
Bandura je podelio 36 devojčica i 36 dečaka u 3 grupe i pokazivao im različita ponašanja prema Bobo lutki:
1. grupa je videla kako su odrasli agresivni prema Bobou, u 2. grupi su bili neagresivni, a 3. grupa bila je kontrolna i deci u ovoj grupi nije prikazan nikakav model.
Rezultati su pokazali da su ona deca koja su bila izložena agresivnom modelu ponašanja u mnogo većoj meri pokazivala identično ponašanje prema lutki, dok su druge dve grupe pokazale imitirano agresivno ponašanje u značajno manjoj meri.
15. Pavlovljevi psi
Pavlov i njegovi psi veoma su poznati i onima kojima psihologija nije primarna oblast interesovanja. Kao posledica ovog čuvenog eksperimenta nastao je koncept klasičnog uslovljavanja.
Pavlov je ispitivao pojavu salivacije - lučenja pljuvačke kod pasa u trenutku kada bi bili izloženi hrani.
S obzirom da bi salivirali čim se hrana pojavi, Pavlov je odlučio da trenutak dobijanja hrane proprati zvukom zvona. Vremenom, psi bi asocirali pojavu hrane sa zvonom, pa bi salivirali i na sam zvuk zvona, demonstrirajući na taj način da se refleksne reakcije mogu uslovljavati.
14. Mali Albert
Eksperiment sa malim Albertom je ljudski ekvivalent Pavlovljevom eksperimentu sa psima. Smatra se jednim od najneetičnijih ogleda svih vremena, a sproveli su ga Džon Votson i Rozali Rejner 1920. godine.
Subjekt je bio mali Albert, devetomesečni dečak iz doma za nezbrinutu decu, na kome je ispitivano razvijanje iracionalnih strahova posredstvom emocionalnog uslovljavanja.
Votson je ispred dečaka stavljao belog miša, koji ga se isprva nije plašio. Zatim je, svaki put kada bi Albert dotakao miša pravio snažnu buku. Nakon nekog vremena, dečak je počeo da pokazuje izrazit strah svaki put kada bi se miš pojavio u prostoriji.
Votson je kreirao sličan uslovni refleks i sa drugim životinjama i objektima sve dok Albert nije osećao strah od svih njih, što je pokazalo da klasično uslovljavanje funkcioniše i na ljudima.
13. Karlsbergov društveni eksperiment
Ova duhovito osmišljena reklamna kampanja pretvorila se u socijalni eksperiment.
Subjekti, odnosno par, ulazio bi u bioskop sa 150 mesta, od kojih je 148 bilo popunjeno bajkerima i momcima opasnog izgleda, a jedina 2 prazna mesta bila su u sredini.
Neki od parova odustajali su od ideje da se probijaju do svojih mesta preko, a oni koji bi to ipak učinili nagrađivani su glasnim ovacijama i Karsbergovim pivom.
Šta bi bilo pametno uraditi u ovakvoj situaciji – otići pod pretpostavkom da je tako pametnije ili progurati se do upražnjenih mesta uz rizik da iznervirate nekog od prisutnih momaka?
Ovaj eksperiment pokazao je koliko smo skloni da sudimo o ljudima i pretpostavljamo o njihovom ponašanju samo na osnovu izgleda.
12. Eksperiment sa nestalim detetom
Ideja koja stoji iza eksperimenta sa lažno nestalim detetom je da ljudi često ne obraćaju pažnju na svoje okruženje.
Poster sa informacijama i slikom nestalog deteta postavljen je na vrata jedne prometne prodavnice. Neki ljudi su zastajali da pogledaju flajer, dok su ga drugi kompletno ignorisali.
Ono što je svim ovim ljudima bilo zajedničko jeste da nisu primetili da dečak sa postera stoji ispred prodavnice!
Ovaj eksperiment demonstrira sklonost ljudi da previde mnoge stvari u svom neposrednom okruženju.
11. Deljenje razreda
Inspirisana ubistvom dr Martina Lutera Kinga Juniora, učiteljica 3. razreda Džejn Eliot 1968. godine želela je da pomogne svojim učenicima–belcima da shvate efekte rasizma.
Eliot je razred podelila u dve grupe: u jednoj su bili učenici sa svetlim, a u drugoj učenici sa tamnim očima.
Prvog dana, učenike sa svetlim očima proglasila je superiornijim i dala im dodatne privilegije, dok je grupi učenika sa tamnim očima objasnila da su oni manjinska grupa.
Potom je obeshrabrila grupe da međusobno komuniciraju i izdvajala pojedinačne učenike i davala im instrukcije da ističu negativne efekte manjinske grupe.
Promene koje su se desile u interakciji među učenicima, kao i u njihovom ponašanju nastupile su brzo.
Grupa dece sa svetlim očima uskoro je imala bolja postignuća u školi, a neka od te dece bivala su agresivna prema svojim vršnjacima tamnih očiju, dok su oni pokazivali znatno smanjeno samopouzdanje i lošije postignuće u školi.
Narednog dana, zamenila je uloge u grupama, tako da su sad deca svetlih očiju postala manjinska grupa.
Na kraju vežbe, deca su bila srećna što mogu da izađu iz svojih uloga i složila su se da ljude definitivno ne treba procenjivati na osnovu spoljašnjih kriterijuma kakav je boja kože.
10. Harlouvljevi majmuni
Heri Harlou je tokom šezdesetih godina prošlog veka sproveo čuveni eksperiment koji je otkrio značaj majčinske ljubavi za pravilan dečji razvoj.
Harlou je odvojio mladunčad rezus majmuna od njihovih bioloških majki samo nekoliko sati nakon rođenja i ostavio ih sa dve surogat "majke".
Reč je o dvema lutkama od kojih je jedna bila od žice i uz nju je bila prikačena flašica sa mlekom, dok je druga bila od mekanog materijala ali bez hrane.
Uprkos očekivanjima, mladunci majmuna mnogo više vremena su provodili sa mekanom majkom, dok su drugu posećivali samo kad bi bili gladni.
Na ovaj način rasvetljen je značaj koji dodir i nežnost igraju kada je reč o potrebama dece i njihovom razvoju.
9. Eksperiment u Robers Kejvu
Ovaj klasični eksperiment koji je sproveo Muzafer Šerif za cilj je imao da ispita dinamiku predrasuda i rešavanja konflikata.
22 jedanaestogodišnja dečaka nasumično su podeljena u dve grupe i odvedena u Robers Kejv park u američkoj državi Oklahomi.
Dečaci su bili smešteni u kolibe, svako sa svojom grupom kojoj je dodeljen i niko od njih nije znao za postojanje druge grupe tokom perioda od nedelju dana. Dečaci su ubrzo počeli da osećaju pripadnost svojoj grupi.
Kada su dve grupe predstavljene jedna drugoj, dečaci su počeli da pokazuju znake verbalnog nasilja.
Kako bi konflikt među grupama bio povećan, istraživač ih je usmerio na razne takmičarske aktivnosti. Neprijateljstvo je došlo do te granice da dečaci više nisu hteli ni da jedu u istoj prostoriji sa članovima suparničke grupe.
Finalna faza eksperimenta sastojala se od pretvaranja neprijateljskih grupa u miroljubive i drugarske.
Zabavne aktivnosti isplanirane u ovu svrhu kao što su paljenje vatrometa i gledanje filmova nisu urodili plodom, pa su istraživači kreirali timske zadatke koji su mogli biti urađeni jedino zajedničkim timskim radom, odnosno saradnjom između dve grupe.
Na kraju eksperimenta, dečaci su pristali da se istim autobusom vrate kućama, što je pokazalo da konflikt može biti razrešen putem saradnje koja vodi ostvarivanju zajedničkog cilja.
8. Čudovišna studija
Ova studija nazvana je čudovišnom zbog svojih izrazito neetičnih metoda, a njen cilj bio je ispitivanje efekata pozitivne i negativne terapije govorom sa decom.
Vendel Džonson i Meri Tjudor sa Univerziteta u Ajovi izabrali su 22 dece bez roditeljskog staranja. Neka deca su imala probleme sa govorom u vidu mucanja, dok druga nisu.
Ona koja su mucala bila su podvrgnuta pozitivnoj terapiji govorom tako što je hvaljena njihova rečitost, dok su deca bez teškoća u govoru bila izložena negativnoj formi ove terapije - kritikovana su za najmanje greške u izražavanju.
Kao rezultat eksperimenta, neka deca koja su bila podvrguta negativnoj terapiji pokazivala su snažne znake uznemirenosti i problema u govoru do kraja svojih života, što je ukazalo na značaj koji pozitivno osnaživanje ima u edukaciji.
7. Zarazno zevanje
Već je naširoko poznato da zevanje može biti zarazno, ali da li ste znali da je zarazno i za pse?
Nedavna studija koju je sproveo Univerzitet u Londonu pokazala je da 72% pasa zeva nakon što vidi kako neka osoba radi isto. Psima je u proseku potrebno 99 sekundi da zevnu, a životna dob i pol psa ne igraju nikakvu značajnu ulogu u tome.
Iako je još uvek misterija zašto se ovo dešava, istraživači smatraju da to ima nekakve veze sa kapacitetom za empatiju pasa.
6. Halo efekat
Odavno uočen i opisan fenomen u socijalnoj psihologiji poznat kao Halo efekat bazira se na pretpostavci da naš ukupan utisak o nekoj osobi može biti zasnovan na samo jednom podatku koji imamo o njoj.
Na primer, ukoliko je neko simpatična osoba, možemo pomisliti da su i sve njegove druge osobine pozitivne.
U nedavno sprovedenom eksperimentu, momak-subjekt je napravio 2 video snimka za sajt za upoznavanje.
U prvom videu, čitao je pripremljeni tekst veselim tonom, a u drugom snimku je promenio svoj ton tako da zvuči melanholično. Prvi video prikazan je jednoj grupi ženskih ispitanika, a drugi video drugoj grupi koja je video gledala u drugoj prostoriji.
Devojke koje su gledale veseli video smatrale su mladića na snimku atraktivnijim u odnosu na devojke koje su gledale tužni video, iako je tekst koji je mladić izgovarao bio potpuno identičan.
Na ovaj način demonstriran je značaj i paraverbalne komunikacije u proceni nečije atraktivnosti, odnosno u komunikaciji generalno, ali i uticaj halo-efekta na impresiju o nekome na osnovu ograničenog broja podataka.
5. Identični blizanci
Identični blizanci fasciniraju psihologe od davnina pa sve do današnjih dana. Sproveden je veliki broj istraživanja u svrhe dokazivanja posebne vrste povezanosti među njima.
U jednom eksperimentu, Deren Braun pokušava da pokaže da blizanci poseduju sposobnosti za vančulnu međusobnu komunikaciju.
Bez obzira da li ovakva vrsta telepatije zaista postoji, pokazano je da slični odgovori na čulne stimulacije kod blizanaca demonstriraju mogućnost da zajednički geni, odrastanje u istim uslovima i životna iskustva mogu dovesti do razvoja sličnih misaonih procesa kod identičnih blizanaca.
4. Eksperiment sa automobilskom nesrećom
Sećanja mogu da prevare – to je upravo ono što su Loftus i Palmer otkrili u svom eksperimentu sa automobilskom nesrećom sprovedenom 1974. godine.
Oni su želeli da ispitaju da li vešto formulisana pitanja mogu uticati da se svedoci nesreće sete detalja u vezi sa tim događajem ili će efekat biti drugačiji. Učesnici koji su gledali slike automobilske nesreće kasnije su bili pitani o tome što su videli, kao da su bili u ulozi svedoka.
Eksperiment je pokazao da upotrebom različitih reči i njihovih formulacija pri postavljanju pitanja o nesreći može da se utiče na tačnost sećanja svedoka na događaj, što sugeriše da sećanja za koja verujemo da su verodostojna u manjoj ili većoj meri mogu biti iskrivljena.
3. Kognitivna disonanca
Da li vam se nekad desilo da se razočarate, a zatim ubedite sebe da zapravo niste razočarani? Ukoliko jeste, onda ste iskusili psihološki fenomen poznat kao kognitivna disonanca, koji je prvi opisao Leon Festinger.
1956. godine student psihologije Džek Brem doneo je nekoliko svojih svadbenih poklona među svoje kolege i pitao svakog od njih da svaki predmet sortira po tome koliko je poželjan. Studenti su zatim zamoljeni da biraju između 2 predmeta koja su našli podjednako privlačnim.
Nakon napravljenog izbora, studenti su ponovo rangirali predmete po istom kriterijumu. Primećeno je da su oni predmeti koji su odabrani između raspoloživa 2 imali još veće ocene, dok su oni koji su odbačeni procenjeni kao manje privlačni.
Na ovaj način pokazano je da su ljudi u stanju sebe da ubede da je izbor koji su napravili najbolji mogući izbor za njih.
2. Kampanja Besplatni zagrljaji
Svi imamo loše dane. Ponekad, zagrljaj bi mogao da predstavlja dobru utehu. To je bila osnovna ideja takozvanog Žuan Mena koji je sproveo socijalni eksperiment kako bi testirao sopstvenu teoriju.
On je stajao na prometnom mestu u Sidneju u Australiji držeći natpis "Besplatni zagrljaji", a njegova misija bila je širenje radosti u rodnom gradu, kako je sam rekao. Ova kampanja imala je ogroman odziv, a kao posledicu je imala – zabranu od strane policije.
Ipak, preko 10.000 ljudi potpisalo je peticiju da se kampanja nastavi, šaljući na taj način optimističnu poruku da se ljudskost i toplina mogu pronaći čak i u modernom dobu koji mnogi, zbog ogromnog uticaja medija i tehnologije, smatraju bezličnim i hladnim.
1. Slepilo za promene
Slepilo za promene predstavlja nemogućnost da se detektuju sitne promene na nekom objektu ili prizoru koje bi bili sasvim očigledne kada bi se gledalo pažljivije. Ovaj fenomen zahvata čak i prepoznavanje ljudskih lica.
Jedan eksperiment pokazao je da vizuelna ometanja mogu dovesti do ove pojave. Čovek koji je stajao za pultom držao je određeni obrazac koji je trebao njegovom klijentu, a zatim se ispostavilo da obrazac nije dobar i čovek se sagnuo da uzme drugi.
Kada se podigao, to uopšte više nije bio isti čovek, već sasvim drugi. Njih dvojica su izgledali totalno različito, čak su nosili odeću druge boje.
Čak 75% klijenata nije uspelo da opazi ovu promenu, što govori u prilog činjenici da postoje brojne informacije koje ljudski mozak propušta da obradi iako su ispred nas.