Povezanost između mirisa i uživanja u hrani je jasna i odavno dokumentovana. Ali, da li vam je nekada palo na pamet da mirisanje hrane može da utiče na količinu koju ćete pojesti i da može uticati na to da budete siti bez ijednog zalogaja?
Foto:Shutterstock
Upravo time su se bavili naučnici sa Univerziteta Južna Florida, koji su utvrdili da postoji direktna povezanost između dužine mirisanja hrane i našeg apetita.
Naučnici su napravili dva testa, u kafeteriji srednje škole i u supermarketu.
Kada su učenicima u kafeteriji tokom 30 sekundi iz raspršivača puštali miris tek ispečene pice, đaci su mnogo više nego inače kupovali picu.
Foto:Shutterstock
Međutim, posle dva minuta puštanja ovog mirisa, prodaja je drastično opala.
U supermarketu su istraživači naizmenično puštali mirise sveže ispečenih kolačića sa čokoladom i jagoda, sa pauzom od sat vremena između, kako bi prethodni miris nestao.
Utvrđeno je da su kupci, dok se osećao miris kolačića, mnogo više kupovali zdravu hranu (voće i povrće), dok je suprotan efekat postignut dok je dominirala aroma jagode.
Zaključak je da je samo dva minuta izloženosti mirisu nezdrave hrane (pica i kolačići) dovoljno da se smanji naša potreba za konzumacijom takve hrane.
Foto:Shutterstock
– To se događa jer mozak obično ne pravi razliku između izvora zadovoljstva, kao što su miris i ukus.
U osnovi, mozgu je u tom trenutku svejedno da li samo osećamo miris ili stvarno jedemo – objašnjava autor studije Dipajan Bisvas.
– Ambijetalni miris može da bude moćno oružje protiv nagona za nezdravom hranom.
U stvari, suptilni stimulansi poput mirisa mogu da mnogo više utiču na izbor hrane kod odraslih, ali i dece, od raznih zabrana i ograničenja – zaključio je Bisvas koji je napomenuo da su neophodna dodatna istraživanja kako bi se utvrdio pravi uticaj mirisa hrane.