Čim je održana prva projekcija, "The Painted Bird" dobio je savršenu reklamu. Naime, gledaoci su masovno bežali iz bioskopskih dvorana jer nisu mogli da podnesu mučne prizore na velikom platnu.
Foto: YouTube/printscreen
Ovaj trosatni češko-ukrajinski film s radnjom smeštenom u Drugi svetski rat, premijerno je prikazan na venecijanskom filmskom festivalu, a kritičari su se složili oko jednog - ovo je bilo previše za publiku.
Film je utemeljen na istoimenom romanu iz 1965., a priča prati bezimenog dečaka koji krajem rata putuje Evropom i svedok je brojnih grotesknih događanja.
Publika nije bila spremna. Neki svedoci tvrde da se jedan gledalac spotakao i pao niz stepenice pokušavajući da pobegne iz dvorane bioskopa, dok se čak 12 gledalaca naguralo na zatvorena vrata dvorane i urlalo da ih puste napolje. I dok će nekima ovo biti dovoljno jasno upozorenje da to nije film za njih, drugi će to doživeti kao savršenu reklamu.
Bitno je naglasiti i to da se ne radi o jeftinom šoku koji pornografski eksploatiše ratne užase, već o filmu koji je šokirao i oduševio kritičare prizorima nasilja.
Kritičar "The Guardiana" Šen Bruks filmu je dao pet zvezdica i opisao ga kao divlje trosatno putovanje paklom, a oni koji su ostali do kraja, počastili su film ovacijama.
Film je napisao, režirao i producirao Vaclav Marhul, a uz brojne češke i ukrajinske glumce, u filmu se pojavljuju i Stelan Skarsgard, Harvi Kajtel, Beri Peper, Udo Kier i Džulijan Sends.
Inače, roman koji je pre pola vekaa napisao Jirži Kosinski, takođe bismo mogli da nazovemo kontroverznim. Iako je isprva skupio sjajne kritike, usledile su i brojne kontroverze koje su mu oduzele autentičnost i drastično umanjile sjaj.
Naime, roman je isprva predstavljen kao autobiografija, ali to je dovedeno u pitanje jer se smatra da je autor inspiraciju crpio iz iskustva svog prijatelja, sunarodnika i holivudskog režisera Romana Polanskog. Ali to nije sve; mnogi čak tvrde da Kosinski nije ni napisao knjigu.
Ipak, sve to ne menja činjenicu da se radi o potresnom štivu koje je kao stvoreno za veliko platno, a Marhul je, govore kritičari, učinio sve u svojoj moći da prenese sve užase rata na jednostavan i istodobno sirov način.