Čime sve možete da zamenite šećer

Čime sve možete da zamenite šećer

Stručnjaci sve više upozoravaju na štetnost rafiniranog šećera. Ovo je 6 zdravih alternativa  šećeru:

MED

Med je veliki prijatelj zdravlja i pravi eliksir za organizam.  Sastoji se od oko 18% vode,  šećera, fruktoze, glukoze i oko 76% saharoze i ostalih sastojaka.  Što je med tamniji, to ima bogatiji ukus i veće zdravstvene vrednosti.

Ova superhrana sadrži niz vrednih nutrijenata i antioksidansa poput vitamina B1, B2, B5, B6, C, D, E, K, minerala natrijuma, kalijuma, kalcijuma, fosfora, magnezijuma, gvožđa, cinka, joda, bakra, hroma i selena.

Kako koristiti med

Prelijte ga preko žitarica, namažite na tost, dodajte u jogurt, omiljenu voćnu salatu ili čaj. Kako biste očuvali što više hranjivih stvari u medu, držite ga podalje od vrućine.

Ako volite med u čaju ili mleku, prvo pričekajte da se malo rashlade i tek tada dodajte med. 

AGAVIN SIRUP

Agavin sirup je prirodni zaslađivač koji se proizvodi iz biljke agave. Zbog ređe strukture, blagog ukusa i svetle boje u narodu je prozvan kao medena vodica. Iako je puno slađi od meda, agavin sirup ima vrlo nizak glikemijski indeks, pa je savršena namirnica za dijabetičare.

Takođe, budući da ne sadrži škrob, pogodan je za osobe koje su na bezglutenskom režimu ishrane. Sirup od agave nije samo zaslađivač nego je i zdravstveno koristan proizvod. Sadrži saponine i fruktane.

Tu je i inulin, biljni polisaharid koji pomaže u mršavljenju, doprinosi boljoj apsorpciji vitamina i minerala, čuva crevnu mikrofloru, snižava holesterol i štiti od nekoliko vrsta raka.

Kako koristiti agavin sirup

Agavin sirup jednostavan je za upotrebu jer se vrlo lako otapa, za razliku od nekih drugih prirodnih zaslađivača. Odličan je za pripremu svih slatkih jela, a posebno je preporučljiv za zaslađivanje napitaka, kremastih deserta, pudinga i kaša.

Sirup od agave je 1.4 do 1.6 puta slađi od šećera, pa se koristi u nešto manjim količinama.

JAVOROV SIRUP

Javorov sirup se dobija iz javora, drveta koje sadrži vrlo visoke količine prirodnog šećera. Proizvod je strukturom sličan medu, smeđe boje i slatkog ukusa, koji podseća na karamelu. Javorov sirup odličan je izvor minerala mangana, kalcijuma, kalijuma i cinka. 

Zahvaljujući bogatstvu antioksidansa, ovaj prirodni zaslađivač pomaže u neutralizaciji slobodnih radikala. Osim toga, pospešuje varenje, ubrzava metabolizam i pridonosi zdravlju jetre.

Javorov sirup  jača imunitet, pomaže borbu protiv virusa i prehlada.

Kako koristiti javorov sirup

Javorov sirup dostupan je u svetlijoj i tamnijoj varijanti, odnosno u A i B razredu. A razred podrazumeva tri svetlije boje sirupa - Light Amber, Medium Amber i Dark Amber - koje se najviše koriste kao prelivi.

Najtamnija vrsta, koja se ubraja u B razred i koristi za pečenje kolača i drugih poslastica, smatra se najkvalitetnijom i najzdravijom vrstom javorova sirupa. Imajte na umu da ¾ šoljice sirupa po slatkoći mogu da nadomeste jednu šoljicu belog šećera.

STEVIJA

Stevija je vrlo popularan niskokalorični zaslađivač. Proizvodi se iz lišća biljke stevije, koja se već stolećima uzgaja u Južnoj Americi u prehrambene i medicinske svrhe. Postoji nekoliko slatkih spojeva pronađenih u lišću ove biljke, a najvažniji su glikozidi – steviozidi i rebaudiozidi. Tu je i mnoštvo drugih važnih nutrijenata, poput vitamina A, B, C, minerala kalijuma, kalcijuma, magnezijuma, gvođža, cinka i hroma, polifenola i eteričnih ulja.

Ova biljka je izuzetno zdrava. Dokazano je da pomaže kod mnogih zdravstvenih tegoba – dijabetesa, lošeg varenja, osteoporoze, kožnih problema, oslabljenog imuniteta, povišenog krvnog pritiska, povišenih masnoća u krvi i anemije.

Kako koristiti steviju

Stevija je vrlo slatka, a istovremeno beskalorična i termičkii stabilna. Stoga je bez bojazni od neželjenih kalorija ili gubitka važnih nutrijenata možete koristiti za zaslađivanje omiljenih jela i napitaka.

Stevija je i do 300 puta slađa od šećera, pa je potrebno pažljivo doziranje, bilo da je koristite u obliku ekstrakta, praha ili granula.

JEČEMENI SLAD

Ječmeni slad prirodni je zaslađivač, koji se proizvodi od delomično proklijalog ječma. Struktura mu je izrazito gusta i lepljiva, boja tamna, a ukus i miris intenzivni i bogati. Ima nizak glikemijski indeks, a vrlo visoku nutritivnu vrednost.

Budući da je ječam stara i vrlo cenjena namirnica, koja ima mnoštvo zdravstvenih dobrobiti, i ječmeni slad smatra se vrlo korisnim proizvodom. Ova namirnica posebno koristi vegetarijancima jer sadrži vitamin B12, koji se vrlo retko nalazi u namirnicama biljnog porijekla.

Kako koristiti ječmeni slad

Ječmeni slad možete upotrebljavati za zaslađivanje čajeva, sokova, napitaka od kakaa, zatim kod pripreme kolača, peciva, voćnih salata i kaša.

KOKOSOV ŠEĆER

Kokosov šećer planetarno je popularan prirodni zaslađivač, koji ima brojne prednosti pred drugim zaslađivačima. To je proizvod koji je ukusom najsličniji običnom šećeru, što odgovara onima koji ne mogu da se naviknu na pomalo neobične ukuse drugih zaslađivača. Kokosov šećer sadrži mnogo manje fruktoze, krivca za taloženje masnog tkiva, ali i uzročnika mnogih bolesti. 

Ovaj šećer ima izuzetno nizak glikemijski indeks, pa se smatra savršenim rešenjem za obolele od dijabetesa. Osim za dijabetičare, odličan je i za osobe koje imaju problema s crevima i varenjem. Naime, šećer kokosove palme sadrži inulin. Ovo topljivo vlakno stimulira rast crevnih bifidobakterija, koje pridonose zdravlju imunog sistema i razmnožavanju dobrih bakterija u crevima.

Kako koristiti kokosov šećer

Možete ga dodavati svim jelima u koja inače stavljate beli šećer.

 

Izvor: Mondo