Evo kako da izračunate indeks telesne mase

Standardi lepote i idealnog tela menjaju se iz sezone u sezonu, ali čak i ukoliko se uklapate u trenutni ideal tela, to ne mora da znači da možete da budete sigurni da su vaše proporcije idealne sa zdravstvenog aspekta. Da li ste čuli nekada za BMI odnosno indeks telesne mase?

 Foto: Shutterstock

Ipak, postoji način da sa sigurnošću utvrdite da ste zaista u dobroj formi, bez obzira na to što se propagira u aktuelnim modnim krugovima. U pitanju je BMI, odnosno indeks telesne mase.

Indeks telesne mase je metod računjanja uhranjenosti, a koji se zasniva na odnosu visine i težine. Što je indeks viši od okvira preporučenih vrednosti, to je veći rizik od gojaznosti i bolesti koje je prate. Slično tome, što je indeks niži od preporučenog, to je veći rizik od pothranjenosti tela i zdravstvenih problema koji prate to stanje.

Ako je BMI ispod 18,5 – pothranjeni ste.

Ako je BMI između 18,5 i 24,9 – u okviru ste idealne telesne težine.

Ako je BMI između 25 i 29,9 – imate višak kilograma

Ako je BMI preko 30 – gojazni ste.

Naravno, treba imati u vidu da BMI ne računa količinu telesnih masti, pa će tako profesionalni bodibilderi imati više vrednosti ali se ne ubrajati u gojazne. Ipak, BMI tablica je potpuno sigurno i priznato sredstvo za sve prosečne ljude i rekreativce.

Zašto je BMI važan?

Nizak ili visok BMI je obično indikator zdravstvenih problema koji su se pojavili ili će se uskoro pojaviti. Ako je previše nizak, ukazuje na lošu ishranu i pothranjenost.

 Foto: Shutterstock

Ako je viši od 25, znači da ste u riziku od srčanih bolesti, dijabetesa i visokog pritiska. Zato je preporuka lekara i Svetske zdravstvene organizacije da, ukoliko prelazite preporučene okvire BMI a ne možete da se sami izborite sa problemo, potražite savet nutricioniste koji će vam pomoći da dobijete ili izgubite željene kilograme.

Kako izračunati BMI?

Formula za izračunavanje indeksa telesne mase glasi ovako:

BMI = težina (kg) ÷ visina2 (m2)

Dakle, ono što treba da uradite jeste da svoju težinu podelite sa visinom na kvadrat.

Recimo, za osobu visoku 180cm i tešku 75kg proces izračunavanja je sledeći:

BMI = 75 ÷ (1.8 × 1.8)

BMI = 75 ÷ 3.24

Dakle, BMI je 23.15.

Šta kada BMI nije u okviru preporučenog?

Ako se vaš BMI kreće van granica preporučenog, to znači da je vreme da uvedete promene u dosadašnji stil života. Budući da je gojaznost bolest savremenog doba i da polovina srpske populacije ima problema sa viškom kilograma, češće se traže načini da se ova brojka smanji, a ovo su neki od načina.

 Foto: Shutterstock

Promenite spisak namirnica koje kupujete – voće, povrće, integralne žitarice i meso ulaze u korpu, a iz nje izbacite sve prerađene namirnice, slatkiše, sokove, grickalice i slične stvari.

Promenite ishranu – Izbegavajte industrijski prerađenu hranu, sve masti koje ne dolaze iz prirode već iz fabrike, šećer.

Povećajte unos proteina i vlakana.

Pročitaj još