Naučnici objašnjavaju: Zašto je loša muzika toliko dobra za trčanje?

Naučnici objašnjavaju: Zašto je loša muzika toliko dobra za trčanje?

Istraživali smo kako slušanje umetnika kao što su Sketmen Džon i Pitbul može poboljšati vaše fitnes sposobnosti. 

 Foto: ShutterStock

Mnogi ljudi ovih dana smišljaju sebi nove hobije kako bi popunili svoje vreme, koje mnogo više provode kod kuće usled širenja COVID-19.

Mnogi su pokušali da ostanu zdravi, da trče, pa je moguće da ste gledajući druge to pokušali i vi. Delovalo je kao dobra ideja, i trebalo vam je da dodate neku aktivnost između gledanja serija, kuvanja i spavanja.

Nekim ljudima, kada treniraju, neophodno je da slušaju muziku. Međutim desi se da ne slušamo uvek isto. Kada treniramo na spravama, na primer, možemo slušati neku audio knjigu ili podkast.

Kada dižemo tegove, s druge strane, možemo da pustimo sebi rep plejlistu koju smo prethodno sastavili.

Ipak, za trčanje, kao da nijedna od ove dve opcije ne funkcioniše. Umesto toga, uhvatimo sebe da puštamo neke trenutne hitove, za koje inače ne smatramo da su dobri. 

Uticaj muzike na trčanje

Dr Idit Van Dajk, istraživač pri Gent Univerzitetu u Belgiji, doktorka muzikologije, napisala je knjigu o uticaju muzike na trčanje.

Ona je 2016. objavila radu Annals of Sports Medicine and Research koji istražuje kakav tačno muzika ima uticaj na trčanje.

Foto: ShutterStock

Van Dajk objašnjava da “muzičke preferencije mogu zavisiti od ličnosti, raspoloženja, doba dana, godina, toga šta ste čuli kada ste prvi put čuli određenu muziku,“ tako da je teško uširoko opisati određenu pesmu kao idealnu za trčanje kod svake osobe.

Ipak, postoje određene smernice. Urađena su istraživanja koja su od ljudi tražila da se odluče za to koje su im melodije omiljene među onima koje su već bili čuli, i ona kaže da "brz tempo, dvodelni ritmovi i glasnoća,“ zajedno sa “keči melodijom“ mogu pojačati vaše performanse i pomoći vam da se ne fokusirate na bol ili umor dok trčite.

Primeri i saveti

Dobar primer za lošu muziku dolazi od Hajla Gebrselasijea, trkača iz Etiopije koji je oborio svetski rekord u trčanju na 10,000 metara dok je "Scatman" grmeo stadionom, što Van Dajk i navodi u svom radu iz 2016. godine.

"U proseku, možemo reći da muzika kada se radi o trčanju služi kao motivator i kao distraktor,“ navodi Van Dajk.

 Foto: ShutterStock

"Sa muzikom možete da se uskladite, što takođe pomaže nekim ljudima koji ne umeju sami da održe ritam. Svakako je u pitanju psihološki efekat, kada govorimo o tome da vas muzika podržava na bilo koji način,“ kaže Van Dajk.

Takođe i ističe da je muzički ukus očigledno jako subjektivna stvar, baš kao i preferencije kada se radi o vežbanju: neki ljudi više vole sporu muziku ili podkaste, ili da treniraju bez ikakve pomoći muzike.

Dr Jasmin C. Hačinson, doktor i profesorkana Springfild koledžu, takođe je izučavala efekte muzike na trčanje. Ona je takođe napisala i članak za "Journal of American Medical Athletic Association" pod naslovom "Trčanje sa muzikom." 

"Mozak voli predvidljivosti, i oseća se dobro kada pogodi šta sledi. To je upravo ono što nam prija kod ritma ili šablona. Ukoliko možeš da predvidiš neki deo pesme, i onda se to i desi, mozak sam sebe nagradi za tako nešto,“ rekla je ona.

 Foto: ShutterStock

Muzika nam daje snagu i motivaciju 

“Percepcija bita je jedna od najnižih funkcija mozga,“ rekla je dr Hačinson, i dodala da se mozak prevashodno fokusira na trčanje, tako da možda nije toliko svestan ostalih stvari koje mu se dešavaju, pa samim tim nije ni svestan samoaktuelizacije.

Hačinson takođe pretpostavlja da muzika služi kao neka vrsta olakšanja, ili osnaživanja kada treniramo. U njenom slučaju, ona sluša Eminema dok trči, posebno pesme kao što je "Till I Collapse," pesma koja je praktično stvorena za dizanje tegova.

Pesme koje sadrže jak, repetitivan tempo savršene su za koordinaciju pokreta, i kako ona kaže, "to može biti gotovo svaka Pitbulova pesma.

 Foto: ShutterStock

Iako je muzički ukus izuzetno subjektivna stvar, ipak možemo govoriti o postojanju nekakvih objektivnih kriterijuma. Dr Hačinson preporučuje da pesme budu brže, oko 130 BPM, što je tempo sa kojim želite da se uskladite dok trčite.

Većina pesama Dejvida Gete je upravo ove brzine, navodi ona, i u njegovim pesmama imate različite pevače, što je takođe važno ako iščekujete taj hook. To takođe podržava i moju teoriju da je loša muzika dobra za trčanje, zavisno od toga kako se vi osećate vezano za Dejvida Getu.