Kako možete istrenirati sebe da ne osećate hladnoću

Kako možete istrenirati sebe da ne osećate hladnoću

Da li ste jedni od onih koji u kući uvek posežu za ćebetom i na normalnoj sobnoj temperaturi ili se u vašoj kancelariji ogrćete šalom, promrzlih nogu i ruku, dok drugi rade u majicama kratkih rukava? Donosimo vam nekoliko saveta uz koje se možete istrenirati da ne osećate hladnoću.

Foto: Shutterstock

Jasno je da sobna temperatura do 20 stepeni celzijusa ni na koji način ne ugrožava umerenu telesnu temperaturu od otprilike 36,5 stepeni celzijusa. Do pre 50 godina malo ljudi je imalo centralno grejanje, a prosečna temperatura domova u zimsko doba bila je 12 stepeni celzijusa. Kako biste to izdržali?

Ljudi navikli na toplotu

Ipak, moguće je da se osećate ugodno i na 12 stepeni celzijusa, što pojašnjava Kristofer Minson, profesor fiziologije na Univerzitetu u Oregonu.

"Ljudi se mogu progresivno prilagođavati hladnijim temperaturama, ali su navikli na toplije uslove. Iz naše savršeno zagrejane ili klimatizovane kuće idemo u savršeno zagrejane ili klimatizovane automobile do savršeno zagrejanih ili klimatizovanih kancelarija. To nije zdravo. Naša percepcija prihvatljivih temperatura postala je neprirodno ograničena", kaže Minson.

U suštini, naglašava Minson, ljudi su velike vreće vode i mesa.

"Ono što zapravo čini da osećamo toplotu jeste količina energije koju proizvodimo. Ali, postoje fiziološke razlike, što znači da neki moraju da rade više nego drugi da bi održali svoju umerenu telesnu temperaturu", dodaje Minson.

Foto: Shutterstock

U skladu s tim, muškarcima je često toplije uz veću mišićnu masu. Uz više mišića, pojašnjava Minson, ubrzava se metabolizam, odnosno sposobnost sagorevanja energije iz hrane.

Međutim, uvek postoje izuzeci i drugi razlozi zbog kojih je nekome više hladno. Starost je veliki faktor jer što su ljudi stariji, time je njihov metabolizam usporeniji.

Kako Minson pojašnjava na sopstvenom iskustvu, kada svi nose debele jakne, vi pokušajte da obučete tanju. Prvi dan će vam biti hladno, ali već nakon sedam dana postaje lakše. Nakon nekoliko sedmica, kaže Minson, moći ćete da vozite automobil sa izloženim rukama kroz prozor bez da osećate ikakvu hladnoću.

Jednominutna hladna eksplozija

Minson je veliki obožavatelj hladnog tuša. Započeo je tako što je prvo hladnu vodu puštao na sebe 15 sekundi, a zatim je povećavao na 30, sve dok nije mogao u potpunosti da toleriše ono što naziva "jednominutnom hladnom eksplozijom".

Foto: Shutterstock

Nakon mesec dana praktikovanja hladnog tuša ne biste trebali da osećate nepodnošljivu hladoću pri nižim temperaturama.

"Na ovaj način prilagođavamo naše telo hladnim pretnjama. Termoreceptori u vašoj koži počinju da govore vašem mozgu da hladnoća nije nikakva pretnja", ističe Minson.

Druga prednost izlaganja tela hladnim stresorima je ubrzavanje metabolizma.

Zidovi krvnih sudova su mišićavi i ukoliko ne jačate te mišiće, sve manje ste otporni na hladnoću.

"Ako bih pre sedenja na poslu, gde pomjeram samo oči i prste, odradio 45 minuta treninga, to bi me držalo zagrejanim. I naravno, povećavanje mišićne mase ubrzalo bi moj metabolizam, što bi me dodatno grejalo", kaže Minson.

Hrana takođe povećava brzinu metabolizma na nekoliko sati, prilikom probavljanja. Međutim, neke namirnice su termički efektnije od drugih. Na primer, masti i proteini će proizvoditi više toplote u vašem telu.

Minson takođe ističe da materijali koje nosite na sebi mogu učiniti mnogo. Stoga, nošenje prirodnijih i vunenih vlakana pomaže u održavanju telesne toplote.