Obratite pažnju na magnezijum - ovo su simptomi koji ukazuju na njegov nedostatak

Obratite pažnju na magnezijum – ovo su simptomi koji ukazuju na njegov nedostatak

Magnezijum je odgovoran za 300 biohemijskih reakcija u telu, a utiče na krvni pritisak, metabolizam, imunitet i mnoge druge važne telesne funkcije.

Foto: Shutterstock

Nedostatak magnezijuma je vrlo raširen problem poslednjih godina, a jedan od glavnih uzroka je taj što ga zbog zagađenja ima manje u tlu i hrani koju jedemo.

Navike koje mogu da prouzrokuju manjak magnezijuma u organizmu

Takođe i neke svakodnevne navike poput uživanja u kofeinu i šećeru utiču na manjak kalcijuma u organizmu. Manjak magnezijuma u organizmu može da nastane zbog brojnih razloga, a ovo su samo neki od njih:

- Zavisnik ste od šećera

- Uzimate kalcijum kroz dodatke ishrani

- Pijete gazirana pića

- Sumnjate ili vam je dijagnostikovana celijakija ili Kronova bolest

Foto: Shutterstock

- Konzumirate puno rafinisanih namirnica i mlečnih proizvoda

- Koristite filtere za vodu ili pijete vodu iz gradskog vodovoda

- Imate dijabetes tipa 2

- Izbegavate zeleno povrće, pogotovo lisnato i drugu hranu bogatu magnezijumom

- Starije ste životne dobi i redono koristite lekove

- Jedete hranu uzgojenu na već iscrpljenom tlu

Simptomi nedostatka magnezijuma u telu

Kalcifikacija krvnih sudova - iako ovo sigurno nije jedan od prvih simptoma manjka magnezijuma u organizmu, jedan je od najopasnijih.

Kalcifikacija je proces taloženja kalcijuma u krvni sud, što zid krvnog suda čini krućim i smanjuje mu elastičnost, a to može da dovede do koronarnih problema poput srčanog udara, zatajenja i bolesti srca.

Foto: Shutterstock

Prema istraživanjima Framingham Health Study, utvrđeno je da se konzumiranje dovoljne količine magnezijuma dovodi u vezu sa nižim rizikom od bolesti srca. 

Grčenje mišića- postoje dokazi da neravnoteža kalcijuma, magnezijuma i kalijuma ima važnu ulogu u grčenju mišića.

Svaki od tih elektrolita pomaže u održavanju ravnoteže tečnosti u krvi i mišićima, a usled nedostatka jednog od njih, mogu nastupiti grčevi.

Anksioznost i depresija - brojna istraživanja su pokazala da nedostatak magnezijuma može da ima značajan uticaj na mentalno zdravlje. Magnezijum učestvuje u regulaciji rada mozga, a njegov manjak često može da uzrokuje depresiju, anksioznost i pad kognitivnih sposobnosti.

Foto: Shutterstock

Visoki krvni pritisak - ovo je jedna od najutvrđenijih činjenica, naime studija rađena na Harvardu na uzorku od 70.000 osoba pokazala je da osobe koje uzimaju najviše magnezijuma imaju optimalan krvni pritisak.

Studija rađena na Univerzitetu u Minesoti pokazala je da žene s adekvatnim unosom magnezijuma imaju 70% manji rizik od hipertenzije.

Problemi s hormonima - grčevi mišića tokom menstrualnog ciklusa takođe se mogu povezati sa nivoima magnezijuma.

Dr Karolin Din, autorika knjige "The Magnesium Miracle", često preporučuje ženama s tegobama u PMS-u i grčevima da uzimaju magnezijum u ranijoj fazi ciklusa pre početka simptoma.

Trudnoća - magnezijum se takođe često koristi za pomoć kod hipertenzije i grčeva mišića povezanih sa trudnoćom, utiče na smanjenje rizika od prevremenog porođaja, a ublažava i glavobolje.

Problemi sa spavanjem - dr Mark Himan magnezijum naziva ultimativnim mineralom za opuštanje. Magnezijum pomaže opuštanju tela i uma, što doprinosi mirnijem snu.

Manjak energije - bez magnezijuma čovek nema dovoljno snage na celularnom nivou, što se reflektuje kao umor, nedostatak energije i drugi problemi.

Foto: Shutterstock

Čvrstoća i zdravlje kostiju - kalcijum se smatra najbitnijim mineralom za zdravlje kostiju, ali pokazalo se da je magnezijum jednako bitan. U slučaju manjka magnezijuma kosti stradaju na više načina.

Na primer, magnezijum je potreban kako bi vitamin D mogao da apsorbuje kalcijum, zato je vrlo bitno uzimati magnezijum kada se koristi vitamin D kao dodatak ishrani. Osim toga sprečava kalcifikaciju zglobova.

Šta preduzeti?

Novija istraživanja pokazala su da, ako se radi o niskom nivou magnezijuma najbolje je da ga nadoknadite kroz oralne dodatke ishrani, upotrebom magnezijuma u obliku spreja koji se nanosi na kožu ili putem kupki.

Rastvor magnezijuma može da se prska na kožu, a telo može brže da ga apsorbuje jer ulazi direktno u krvotok i tkiva, a pri tom ne ulazi u bubrege kao što je to slučaj kod oralne konzumacije magnezijuma.

Prednost je i što tako telo uzme magnezijuma koliko treba, a ostatak ne apsorbuje.

Dodatke magnezijuma treba da uzimate oprezno i tek nakon što se dobro informišete jer previsoke doze mogu da uzrokuju nuspojave poput: proliva, umora, slabosti mišića, smanjenih otkucaja srca i krvnog pritiska, plitkog disanja, gubitka refleksa.

Foto: Shutterstock

Oko 200 mg magnezijuma i 600 mg kalcijuma dnevno održaće kosti zdrave i smanjiti gubitak čvrstoće.

Ljudi pravilnom ishranom unose dovoljne količine magnezijuma, a nalazi se u ribi, zelenom lisnatom povrću, orasima, mleku, žitaricama punog zrna, tamnoj čokoladi, avokadu, bananama i semenkama.

Potreba za magnezijumom se povećava kod ljudi koji su pod stresom, razdražljivi su i skloni depresivnim stanjima, koji imaju problema sa grčevima u mišićima, gorušicom i usporenom probavom, kao i kod sportista.