Da li znate da napravite razliku između depresije i lošeg raspoloženja?

Da li znate da napravite razliku između depresije i lošeg raspoloženja?

U današnjem društvu u kome su sreća i zadovoljstvo gotovo imperativi, loše raspoloženje često se smatra neprihvatljivim i nepoželjnim.

Foto: Shutterstock

No, više zabrinjava činjenica da se svako osećanje straha, zabrinutosti i tuge koje su naše prirodne reakcije na životne, emocionalne i egzistencijalne probleme, prečesto i prelako opisuju pojmovima depresije i depresivnosti.

Stručnjaci insistiraju na tome da je neprirodno i nerealno očekivati podjednako dobro raspoloženje, ne samo iz dana u dan već i tokom čitavog dana.

Ono će oscilirati između izvesnog stepena tuge i radosti u dnevnim, nedeljnim, mesečnim i drugim ritmovima. A evo i objašnjenja:

Naime, naš unutrašnji biološki sat, takozvani cirkadijalni ritam, čine periodi budnosti i spavanja. Smešten je u hipotalamusu, malom delu mozga koji je zadužen za regulisanje važnih životnih funkcija, lučenje hormona i upravljanje nervnim sistemom.

Foto: Shutterstock

Njegov “prozor u svet” su naše oči. Svetlosnim nadražajima iz okoline koji se uz pomoć neurona prenose do hipotalamusa, biološki sat kreira naše ponašanje. Tako ritam svetla i tame, to jest dana i noći, utiče na aktivnosti našeg organizma i naše raspoloženje.

O tome kako svetlost utiče na naše raspoloženje svedoči i u medicini poznat poremećaj pod nazivom “seasonal affective disorder” čija je osnovna karakteristika depresija u zimskim mesecima i euforičnost u vreme letnjeg perioda.

Nekoliko saveta kako poboljšati raspoloženje:

- Regulišite noćno spavanje tako što ćete u krevet ići na vreme (do 23h)

- Postarajte se da ustanete na vreme, bez stresa i "uhvatite" jutro.

- U domu i na radnom mestu obezbedite dovoljno prirodne svetlosti tokom celog dana.

- Radite nešto korisno, ali ne insistirajte na velikim i nedostižnim ciljevima - svaki dodatni stres izazvaće loše raspoloženje

- Izbegavajte alkohol i cigarete

- Miris i ukus limuna odlični su borci protiv bezvoljnosti i neraspoloženja

- Provodite što je više moguće vremena napolju. Šetajte čak i ako pada kiša.7

- Ako ste doživeli gubitak, raskid ili neispunjena očekivanja, dopustite bez griže savesti da se duša i telo odmore i oporave.

- Bavite se fizičkom aktivnošću, uvedite dnevne rituale i činite sve što vas čini ispunjenim i zadovoljnim.