Kako da proverite da li imate anksiozni poremećaj?

Kako da proverite da li imate anksiozni poremećaj?

Postoje određeni simptomi koji bi mogli upućivati na to da osoba pati od određenog anksioznog poremećaja. 

Foto: Shutterstock

Svako od nas povremeno se oseća bezvoljno i depresivno i to je sasvim normalna stvar. Ne možemo stalno biti srećni i nasmejani.

Zbog svih životnih obaveza, balansiranja između privatnog i poslovnog života, svakodnevnica je ponekad vrlo stresna.

Taj stres ponekad može biti pozitivna stvar, tvrde psiholozi. Naime, anksioznost i stres nas teraju da budemo bolje i da se suočimo sa svojim strahovima.
 
Ipak, svakodnevna teskoba može preći zdravu granicu te se pretvoriti u stanje koje iziskuje određenu terapiju ili lečenje.

Psiholozi kažu da u onom trenutku kada ta teskoba prestane biti korisna i počinje ometati vašu svakodnevnicu, vreme je da zatražite pomoć jer postoji mogućnost da bolujete od anksioznog poremećaja.

Foto: Pixabay

Simptome anksioznog poremećaja nije uvek lako prepoznati i oni se mogu razlikovati od osobe do osobe. Neki ljudi imaju napade panike a drugi se pak saočavaju s raznim fobijama.

Štaviše, postoji nekoliko različitih tipova anksioznih poremećaja, uključujući opsesivno-kompulzivni poremećaj, posttraumatski stresni poremećaj i socijalni anksiozni poremećaj.
 
Postoje određeni simptomi koji bi mogli upućivati na to da osoba pati od određenog anksioznog poremećaja, a u nastavku vam otkrivamo neke od njih.

Znakovi koji ukazuju na anksiozni poremećaj

Izbegavate društvo i obaveze
 
Ako ste počeli da izbegavate sva društvena događanja, druženja s prijateljicama i druge poslovne događaje koji su vas ranije usrećivali ili vam pomagali kod unapređenja, vreme je da se vratite korak unatrag i zapitate sami sebe zašto.

Foto: Shutterstock

Normalno je da ponekad naprosto nismo voljni da se družimo s drugima zbog umora, no ako konstantno izbegavate da izlazite u javnost, a ranije ste bili druželjubiva osoba, znači da nešto nije u redu.

Odugovlačenje isto tako može biti jedan od simptoma anksioznosti. Naime, ako odgađate poslovne zadatke i obaveze ili čak ne želite ići na posao jer se bojite da će vas kolege i šef kritikovati, imate problem.

Stalno tražite tuđe mišljenje
 
Osobe koje pate od nekog oblika anksioznosti uglavnom su uvek jako nesigurne u sebe pa traže sigurnost u drugima.

Foto: Shutterstock

Prilikom donošenja važne odluke, anksiozna osoba će nervozno ispitivati druge da li je u pravu ili će panično pretraživati internet u potrazi za dodatnim informacijama brinući se da ne pogreši.
 
Imate problema sa spavanjem
 
Depresivni ljudi, kao i oni koji pate od anksioznih poremećaja, u velikoj većini slučajeva imaju problema s nesanicom.

Foto: Shutterstock

Svi mi ponekad ne možemo da zaspimo, no ako vaša nesanica postaje hronična i ako zbog nedostatka sna ne možete normalno da funkcionišete tokom dana, znači da nešto nije u redu.

Bilo da ne možete zaspati ili pak se stalno budite tokom noći, to su signali da vam teskoba ometa vaš san.
 
Problemi s probavom
 
Zbog celog niza složenih i povezanih funkcija koje se odvijaju u našem telu i koje su povezane sa živčanim sistemom, anksioznost može izazvati i razne zdravstvene probleme poput onih s probavom.

Foto: Shutterstock

Naime, ako ste stalno uznemireni, vrlo je verovatno i da ćete osetiti tegobe u probavnom sistemu.
 
Česte glavobolje ili bolovi u mišićima

Foto: Shutterstock

Slično kao što anksioznost može izazvati probavne probleme, jednako tako može izazvati i glavobolje ili pak bolove u mišićima, posebno ako ste stalno napeti i pod stresom.
 
Teško dišete i srce vam lupa pojačano
 
Pojačano lupanje srca i teško disanje takođe su fizičke reakcije organizma na stres i teskobu koju osećate. Ako osećate stalno kao da vas nešto pritiska iznutra, vrlo je verovatno da je uzrok psihičke prirode.

Foto: Shutterstock

Ironično u celoj toj situaciji je to što ljudi sve ove simptome anksioznosti vrlo često smatraju "normalnima". Ili su pak skloni da se brinu još više misleći da su njihovo ubrzano disanje i osećaj slabosti simptomi nekih ozbiljnijih bolesti.

Stalno ste umorni
 
Čak i ako nemate problema s nesanicom, a stalno osećate neobjašnjivi umor moguće je da patite od teskobe. Naime, dok smo pod stresom, naše se telo bori te se zbog toga možemo osećati umorno.

Foto: Shutterstock

Dakle, ako ste stalno umorni bez razloga, razmislite malo o sebi, svojim svakodnevnim navikama i o tome postoji li mogućnost da su pravi krivci zapravo stres i napetost.

Šta učiniti ako patite od anksioznosti?

Iako su ovi samo neki od simptoma anksioznosti i ne mora nužno značiti da je osoba s ovim simptomima ujedno i anksiozna, ako sumnjate da patite od nekog poremećaja povezanog s teskobom onda najpre duboko razmislite o svom načinu života.

Promena određenih navika u svakodnevnici može vam uveliko olakšati život i smanjiti nivo stresa. Ishrana, kvalitetan san i fizička aktivnost nužni su ako želite da se rešite teskobe.

Isto tako, vrlo je bitna i socijalna podrška odnosno ljudi s kojima ćete moći da podelite svoje brige i frustracije umesto da sve držite u sebi.

Foto: Shutterstock

Ako pak preduzimanje malih promena ne izazove nikakav pomak u tome kako se osećate, mentalno i fizički, onda je možda vreme da se posavetujete sa stručnom osobom.

Najčešći tretman za anksioznost je kognitivna bihevioralna terapija, koja ukazuje na to da naše misli i ponašanje utiču na to kako se osećamo i šta radimo, i obrnuto.

Psiholozi će vam pomoći da postanete svesniji vlastitih misli i emocija i da se klonite onih koje loše utiču na vaše zdravlje.

Postoje mnoge tehnike za lečenje anksioznosti koje su se u velikom broju slučajeva pokazale kao vrlo uspešne. Tehnike relaksacije, takođe mogu biti izuzetno učinkovite.