Šta se događa u telu ako ujutro ne popijete svoju šoljicu kafe?

Šta se događa u telu ako ujutro ne popijete svoju šoljicu kafe?

Jutarnja kafa je konstanta za mnoge, pouzdana kao i izlazak sunca ili plima. Propustite to, i možete se osećati omamljeno, zbunjeno, a rizikujete čak i glavobolju. 

Foto: Shutterstock

Postoji dobar razlog za to: kofein proizvodi neke pouzdane fizičke promene u vašem telu od kojih lako možete postati zavisni. S tim prvim gutljajem kofein ulazi u vaš krvotok i započinje svoj put do vašeg mozga gde blokira inhibitorni neurotransmiter nazvan adenozin, piše Reader's Digest.  

To oslobađa hormone zbog kojih se osećamo dobro, poput dopamina i serotonina, izazivajući stimulans. Takozvani poluživot kafe - što označava vreme koje je potrebno da se kofein u organizmu smanji za 50 posto - u proseku iznosi oko pet sati. To objašnjava zašto prosečno uzimanje ima dugoročan efekt.

No, koliko brzo kofein napušta vaš sistem zavisi o brojnim stvarima, uključujući starost, medicinska stanja, interakcije s lekovima i životne navike (poput pušenja). Stoga, ne čudi, ako vam je uskraćena jutarnja kafa, ne patite samo zbog rutinskih promena, već patite i hemijski. 

Foto: Shutterstock

Nakon izbacivanja kafe - nuspojave traju do 9 dana

Kao što će vam reći svako ko je izbacio kafu - promene su vrlo uočljive i 'ošamućujuće'. Zbog ukidanja stimulatora metabolizma verovatno ćete se osećati, tromo, umorno, usporeno i kao u magli.

Istraživači su otkrili da što više kofeina konzumirate, teži su simptomi odvikavanja. Osim toga, apstinencija čak i kod malih količina, na primer jedne jutarnje šoljice, takođe je uočljiva. 

Simptomi nedostatka kofeina vidljivi su već nakon 12 do 24 sata od poslednjeg unosa, objašnjava dr Šeri Ros. 

- Kofein je stimulativna droga na koju se lako navući, a većina ljudi nije svesna dubine te zavisnosti - ističe ona.

Foto: Shutterstock

Kako kofein utiče na naš san?

Čini se da uzima svoj danak na sporotalasno spavanje, kritično kratko razdoblje dubokog sna koje nam treba da resetujemo mozak za sledeći dan i da sve sinhronizujemo. Kofein je svakako neprijatelj spavanja, dok su mu saveznici hladnoća, nepostojanje ekrana i smanjen stres. 

Alkohol takođe ima uticaj na san - čaša do dve vina nisu problem, ali sve više od toga je previše. Za razliku od kofeina, alkohol ometa naš REM san, kada sanjamo najviše.

Piti onda kafu ili ne, na svakom pojedincu je. Svakako, oni koji nemaju problema sa spavanjem niti osećaju loše posledice kofeina ne trebaju se zauvek odreći kafe, no nema štete u tome da probaju da prekinu unos kofeina, barem na nedelju dana.