10 načina da poboljšate kvalitet vremena koje dete provede ispred ekrana

10 načina da poboljšate kvalitet vremena koje dete provede ispred ekrana

Današnja deca „uronjenaˮ su u digitalnu tehnologiju od najranijeg uzrasta i koriste je na različitim mestima i u različite svrhe (npr. za učenje, igru, zabavu, komunikaciju). 

 Foto: ShutterStock

S obzirom na to nameću se dva pitanja: da li je uopšte moguće tačno izmeriti koliko vremena dnevno dete provodi ispred ekrana i kako mu ograničiti to vreme.

Po mišljenju nekih autora, vreme ispred ekrana, u smislu količine provedenog vremena, postalo je besmislen i problematičan koncept.

Stručnjaci se ne slažu u shvatanju da vreme provedeno ispred ekrana uvek šteti dečjem razvoju i da je nužna zabrana korišćenja digitalnih uređaja.

Zapravo, izdvajaju se dve struje: jedna (A. Przybylski, Oksfordski Univerzitet) koja tvrdi da trenutno ne postoje nedvosmisleni naučni nalazi u prilog ograničavanju vremena ispred ekrana, da zabrana korišćenja neće zaštititi decu od štetnih kontakata, digitalnog nasilja i drugih rizika, ali će ih onemogućiti da steknu važne veštine digitalne pismenosti i postanu otporni na rizike u digitalnom okruženju.

Sa druge strane, neki autori (npr. J. M. Tveng, sa državnog univerziteta u San Dijegu) smatraju da je vreme ispred ekrana uzročno povezano sa manjom psihološkom dobrobiti dece, slabijim mentalnim zdravljem i problemima izvan digitalnog okruženja.

 Foto: ShutterStock

Danas je, međutim, sve glasnije shvatanje da od presudne važnosti nije količina, već kvalitet vremena ispred ekrana.

Vreme ispred ekrana, samo po sebi, nije ni dobro, niti loše!

Najvažnije je šta deca rade na digitalnim uređajima, u koje svrhe ih koriste, kakvim sadržajima pristupaju (da li su primereni njihovom uzrastu i razvojnim potrebama).

Takođe, u kojoj meri su roditelji/staratelji uključeni u aktivnosti dece, da li postoje zajednički definisana pravila o korišćenju ekrana i da li se ona dosledno poštuju, da li se iskustva stečena tokom korišćenja digitalnih uređaja povezuju sa dečjim iskustvima u drugim kontekstima…

Šta možete da uradite, ukoliko ste roditelj deteta predškolskog ili mlađeg školskog uzrasta, kako biste poboljšali kvalitet vremena koje dete provodi ispred ekrana?

1. Aktivno učestvujte u aktivnostima dece na digitalnim uređajima

Igrajte se, učite i razgovarajte sa decom pre, tokom i nakon korišćenja ekrana, podržite ih da postanu kreatori digitalnih sadržaja, a ne samo konzumenti.

2. Osluškujte potrebe i interesovanja svog deteta

Birajte kvalitetne sadržaje, vodite računa o njihovoj uzrasnoj primerenosti, obavezno proverite PEGI oznaku na video-igrama koje igra vaše dete.

3. Upoznajte se sa digitalnim sadržajem pre nego što ga pokažete detetu

Čak i adržaji koji su namenjeni isključivo deci neretko sadrže nešto što im je uzrasno neprimereno. Npr. u Diznijevim Olafovim avanturama jedan klik na svetlucavu tortu koja nije naznačena kao oglas, odvodi dete u prodavnicu. 

 Foto: ShutterStock

4. Koristite platforme namenjene deci

Koristite platforme kao što su YouTubeKids i veb-pretraživače namenjene isključivo deci (npr. Kiddle; Swiggle; Safe Search Kids; Kids Search)

5. Koristite tehničke mere zaštite

Koristite tzv. oditeljsku kontrolu, pogotovu kada je reč o deci mlađeg uzrasta, kako biste digitalno okruženje učinili bezbednijim za dete.

 Foto: ShutterStock

6. Kreirajte pravila i plan korišćenja digitalnih uređaja

Nastojte da ih se dosledno pridržavate, ali, ne po svaku cenu. Stručnjaci i kreatori ranije spomenutih smernica smatraju da treba uvažiti kontekst, kao što je pandemija, i ne insistirati na strogom poštovanju pravila, već na ukupnoj dobrobiti deteta.

7. Obratite pažnju na znake prekomernog korišćenja ekrana

Neki od njih su: dete provodi sve više vremena ispred ekrana, umorno je, ima glavobolje, poremećaj sna, probleme sa vidom, ne brine o ličnoj higijeni, izolovano je i povučeno, sve manje vremena provodi u kontaktima uživo (sa vršnjacima i članovima porodice), pokvarilo je uspeh u školi, ispoljava promene u ponašanju (uznemirenost i razdražljivost), negoduje i ljuti se ukoliko mu se onemogućava korišćenje digitalnih uređaja, opsednuto je određenim aktivnostima i sadržajima…

8. Upoznajte se sa potencijalnim rizicima u digitalnom okruženju

Budite svesni rizika i sa njima upoznajte svoje detea, ali pažnju svakako usmeravajte na pozitivne aspekte i mogućnosti koje tehnologija pruža deci.

 Foto: ShutterStock

9. Unapređujte vlastite veštine digitalne pismenosti

Upravljajte vlastitim vremenom ispred ekrana, jer vlastitim ponašanjem najviše oblikujete ponašanje deteta.

10. Dobrobit deteta je na prvom mestu

Upoznajte se sa smernicama stručnjaka o preporučenom vremenu ispred ekrana, ali neka vam na prvom mestu bude dobrobit deteta u datoj situaciji: previše je ili premalo ono što je previše ili premalo za vaše dete!

Zatvoreno za komentare.