Beograđanin na čelu bečke državne opere!

Beograđanin na čelu bečke državne opere!

Beograđanin Bogdan Roščić, imenovan pre četiri godine za prvog čoveka jedne od najstarijih i najuglednijih operskih kuća na svetu, od sinoć je i zvanično na njenom čelu.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Josef Fischnaller (@joseffischnaller77) on

Ceremonijal na kome je novi direktor predstavio predstojeću umetničku sezonu označio je stvarni početak Roščićevog upravljanja Bečkom državnom operom, iako će službeno on funkciju preuzeti tek 1. jula.

Kao trideset treći direktor u dugoj istoriji ove institucije, koja je prošle godine proslavila stoleće i po rada samo u legendarnoj zgradi na Ringu, Roščić nastavlja tradiciju koju su između ostalih, sa iste pozicije, gradili i velikani kao što su Gustav Maler (1897-1907), Rihard Štraus (1919-1924), Herbert fon Karajan (1956-1964), Lorin Mazel (1982-1984), Jan Holender (1992-2010).

Još 2016. svetom je odjeknula vest o ovom "transferu" izuzetnog muzičkog menadžera i publiciste, koji je za rukovodioca ugledne operske kuće "vrbovan" sa predsedničke pozicije u kompaniji Sony Music Classical gde je 2009. stupio za njega kreiranu funkciju - sa zadatkom da radeći u Berlinu i Njujorku unapredi oblast klasične muzike u tom, drugom po veličini muzičkom koncernu na svetu.

Osim što je izbor Roščića sasvim u skladu sa proklamovanom austrijskom strategijom internacionalizacije elitnih nacionalnih institucija kulture - pa i ove, verovatno najelitnije među njima - on je ukazao na činjenicu da su, posle dva mandata Dominika Majera (koji se tada kandidovao i za treći), prevagnuli glasovi onih koji su želeli nešto novo.

Za nosioca tih promena u monumentalnom zdanju u srcu Beča, kroz koje svake godine prođu najeminentniji umetnici današnjice, Roščića je preporučilo njegovo veliko iskustvo na vodećim pozicijama ali i kontakti sa najvećim zvezdama klasične muzike kakvima retko ko može da se pohvali.

Novi direktor imao je više od tri godine da osmisli i formuliše te novitete i izmene, zamišljene kao stvaranje opere prilagođene 21. veku, na osnovu želja koje je ministar kulture Austrije Tomas Drozda te 2016. izneo u stavkama: više premijera, fokus na mlađu publiku i promena u odnosu prema repertoaru.

Kako je tada pisao Dojče vele, Roščić se mnogima učinio kao idealan izbor, pravi čovek koji će se suočiti sa izazovima koji obuhvataju sveopštu "modernizaciju" opere te "podmlađivanje" publike, ali i instituciju koja će prigrliti sve prednosti digitalizacije i ići u korak sa naprednim tehnologijama.

Iako je bilo dovoljno, čak i suviše glasnih, i onih koji su na svim nivoima spočitavali odabir tog "jugoslovenskog" muzičkog stručnjaka (bez iskustva u operskim kućama), smatrajući odluku skandaloznom i degradirajućom za Operu vekovne slavne tradicije - izbor Roščića nije doveden u pitanje.

On sam tada je rekao da je odluka o prihvatanju funkcije direktora Bečke državne opere, bila "najteža u njegovoj karijeri", te da je svestan važnosti zadatka i izazova koji su pred njim. Od danas i zvanično.

Kreiranje mlade, nove publike, koja će ponovo hrliti u operu koju već decenijama izbegava, odnosno samih predstava koje će takvu, mladu publiku privući, Roščić je u startu prihvatio i definisao kao svoj najvažniji cilj.

Do 2025. Bogdan Roščić ima priliku da, vodeći Operu koja je jedan od prvih simbola austrijske kulture, pokaže i dokaže koliko je opravdano poverenje u njega kao izuzetnog znalca, iskusnog u svetu muzike i muzičke industrije, onoga koji istinski voli operu ali i onoga koji je "na ti" sa zvezdama današnjice poput Čečilije Bartoli i Anom Netrepko.

Biografija

Bogdan Roščić, rođen 1964. u Beogradu, sa porodicom se 1974. odselio u Linc, da bi deceniju i po kasnije studije filozofije i muzikologije u Beču krunisao doktorskim radom o Teodoru Adornu.

Iste 1989. počinje da radi kao novinar, piše kolumne, dok 1993. prelazi u austrijski Radio 3 koji će iz korena reformisati.

Usledile su funkcije u najvećem muzičkom koncernu na svetu Universal Music Group, nemačkoj kući specijalizovanoj za klasičnu muziku Deutsche Gramophon, te čuvenoj londonskoj DECCA.

Ana Netrepko

Sinoć održani medijski spektakl, trebalo je da predstavlja javnu inauguraciju novog direktora, a program čiji je prenos najavio Treći kanal ORF, osmišljen je kao kombinacija "živog" i ranije snimljenog materijala.

Verovatno najveća istinska diva današnjice i apsolutna miljenica ne samo austrijske publike, Ana Netrepko nastupila je u specijalno za ovu priliku snimljenom koncertu, održanom pred praznim gledalištem Bečke državne opere, dok je Roščić imao priliku da predstavi plan prve od pet poverenih mu sezona kao i temeljne svoje ciljeve do 2025.

Zatvoreno za komentare.