Da li krećete odmah ili čekate da se motor zagreje - evo odgovora na pitanje

Da li krećete odmah ili čekate da se motor zagreje – evo odgovora na pitanje

Bez obzira na tvrdnju mnogih proizvođača, svaki motor treba prvo zagrejati.

Foto: Shutterstock

Mnogi proizvođači automobila tvrde da motor sa unutrašnjim sagorevanjem više ne treba zagrevati na radnu temperaturu.

Ovu tvrdnju opravdavaju visokim standardima proizvodnje po kojima se motori proizvode i izborom materijala.

Ali ukoliko želite da dugo uživate ​​u svom vozilu, ne bi trebalo da ih slušate.

Svaki motor treba zagrejati, da bi habanje bilo što manje.

Hladno motorno ulje je obično mnogo gušće i viskoznije od motornog ulja koje je na radnoj temperaturi.

Pri hladnom (po)kretanju potrebno je više vremena za pumpanje ulja do ležajeva i mesta za podmazivanje motora i turbopunjača.

Ako ubrzate odmah nakon pokretanja, rizikujete nedovoljno podmazivanje važnih delova, a potom i veće trošenje i u najgorem slučaju čak i oštećenje motora. Naravno, to se odnosi i na hladni start leti, ali još više na zimskim temperaturama.

Foto: Shutterstock

Šta uraditi?

Prvo pokrenite motor, a zatim zategnite sigurnosni pojas. Ko god se pridržava ovog malog pravila, čini mnogo dobra za motor.

Međutim, čak i ako je ulje dostiglo sve važne tačke podmazivanja u motoru ili u turbopunjaču, motor se ne sme odmah terati u visoko okretanje. 

Motor sa unutrašnjim sagorevanjem sastoji se od više od 1000 delova koji su napravljeni od raznih materijala. To znači da se komponente šire različitim brzinama kako se zagrevaju.

Na primer, klipovi se vrlo brzo zagrevaju izgaranjem koje se odvija u cilindru, zbog čega se brže šire. Šrafovima cilindara, koje su deo bloka motora, potrebno je više vremena za to.

Zazor, odnosno razmak između klipova i šrafova cilindra, postaje premali, a to znači dodatno trošenje.

Glava cilindra je takođe često izrađena od drugačijeg materijala od bloka motora. Ako se komponente ne šire ravnomerno, može doći do curenja u blizini glave cilindra. Pukotine od naprezanja takođe mogu da se pojave u glavi motora.

Foto: Shutterstock

Dok motor ne dostigne radnu temperaturu, broj okretaja u minuti bi trebalo da ostane u donjoj trećini raspona okretaja. Preporučljivo je ne davati pun gas.

Zagrevanje, pak, nije dobro ako auto stoji u mestu. Tada sve komponente ne mogu da se zagreju dobro, brzo i delotvorno koliko bi trebalo.

Zatvoreno za komentare.