Kada se spomene Uskrs većina pomisli na tradiciju dugu vekovima – farbanje jaja. Poznato je da se bojena jaja na području današnje Srbije pominju u 16. veku, da su se tehnike bojenja menjale vremenom. Ali jedna dilema provlači se i danas, da li jaja treba bojiti na Veliki četvrtak ili Veliki petak.
Foto: Shutterstock
Za bojenje jaja vezani su mnogi običaji i obredi, a one najvažnije vam predstavlja etnolog Vesna Marjanović.
Jaja se boje zavisno od regiona od Velikog četvrtka do Velike subote, ali najčešće na Veliki petak, rano ujutro. Ipak, u nekim krajevima jaja se farbaju četvrtkom ili subotom, jer se veruje da na Veliki petak ne treba ništa da se radi i da tada sve miruje zbog žalosti za Isusom Hristom. Kada domaćini farbaju velike količine jaja, sa poslom kreću i ranije, već od utorka ili srede.
Najveća pažnja se posvećuje prvom crvenom bojenom jajetu koje se naziva u zavisnosti od dela zemlje - čuvarkuća, čuvar, peraška, strašnik. Ono se čuva, često pored ikone krsne slave do narednog Uskrsa.
Ostalim jajima se na praznik tucaju.
Veruje se da pucanje kore na jajetu simbolizuje Hristovo uskrsnuće ali i buđenje prirode. Jaje predstavlja i simbol ljubavi, pa se mladi uzajamno daruju, a kao znak poštovanja u tradicionalnoj narodnoj kulturi bio je običaj da mladi bračni parovi nose kumu i svešteniku na dar bojena i ukrašena jaja, kao i posebno umešene kolače.
S obzirom na to da je jaje i u srpskoj narodnoj religiji tretirano kao simbol života, odnosno izvor života, jajetu je pridavana naročita uloga u mnogim magijsko-religijskim radnjama. Posebnu ulogu je jaje posedovalo u radnjama i običajima u vezi s mrtvima i u zagrobnom životu.
Verujući da će na simboličan način preko jajeta uticati na plodnost, jaje su u prošlosti postavljali na primer, u prvu brazdu prilikom oranja, u žito i lan prilikom sejanja, razbijali ga volu o rog pred oranje, smatrano je kao apotrepejon u zaštiti od groma i uroka, i slično.
Od tehnika kojima su se ukrašavala jaja u prošlosti najrasprostranjenija je bila batik tehnika. To je crtanje (iscrtavanje) voskom nanešenim na jaje posebnom pripremljenom alatkom poznatom kao šaralica, šaraljka.
Crvena boja dobijala se iz korena biljke broć, a potom je kasnije potisnuta crvenim anilinskim bojama. Druge boje dobijale su se iz prirode, žuta od raznog lišća, kore i korenja, zelena kuvanjem koprive ili spanaća, tamna kuvanjem orahovine...