Izrazom “šio mi ga Đura” danas se komentariše nešto što je promašeno, nije uspelo, ili kad mislimo da neko "lupa".
Foto: Shutterstock
Ovaj izraz znači da je neko nešto bezveze napravio, uzaludno radio. Ali nekada se ovaj izraz koristio sa sasvim drugim značenjem, u smislu da je neko u vezi sa nečim preterao u perfekcionizmu.
To nas dovodi do priče o tome ko je bio Đura i zašto se kaže “šio mi ga Đura”.
Dvadesetih godina 20. veka muško odelo izgledalo je ovako: sako širokih ramena, visoki struk i špicasti reveri. Košulja bela, pantalone do članka sužene ispod kolena.
Popularna su bila uska ali i odela sa širokim krojem tzv. oksfordski stil, te vrećasti stil sa sakoom ravnog kroja, prslukom preko košulje i trenš-kot mantilom za kišu.
Šešir je obavezan, od flica ili štofa, ili onaj od slame i platna za leto. Kicoši su još dodavali i modne detalje kao što su: maramica u džepu, štapu, kamašna, hozentregeri, igla u kravati I tabakera u džepu. Boja u trendu siva ili smeđa.
Frak je išao u kompletu sa belim prslukom, belom košuljom sa sedefnim dugmetima na manžetnama i grudima, sa tvrdom kragnom i leptir mašnom, uz lakovane, crne cipele. Pravila tako kažu: "Ako je dama u svečanoj toaleti – pratilac nosi frak, ako je ona u običnoj večernjoj haljini – on je u smokingu".
Između dva rata u Beogradu odelo ugladnoj gradskog gospodi šio je još ugledniji šnajder Đura Janošević, on je imao najstariju i najcenjeniju krojaćku radnju, osnovanu 1889. koja se nalazila u Knez Mihailovoj ulici. Njen vlasnik krojio je takva odela da su se ona prepoznavala na baketima, u pozoritu, na ulici, pa i u Skupštini.
Milan i Branko, sinovi Đure Janoševića, najčuvenijeg modnog krojača i trgovca u Srbiji , povodom proslave 40 godina postojanja firme, 1929, organizovali su, do tada neviđenu, akciju u svojoj prodavnici.
Tokom proslave, koja je trajala 40 radnih dana, svu robu su prodavali sa popustom od 40%, svakom većem kupcu poklanjali po 40 dinara, svaku 40. mušteriju nagradili buteljkom vina, kravatom ili svilenim rukavicama, a podelili su i 40 vrednih nagrada: bunde, kapute, svilene marame, srebrne servise itd, najvećim kupcima koji su gotovinom pazarili i sve to uz 40 banketa organizovanih na kraju svakog radnog dana tokom trajanja akcije.