Proces nastajanja ideje je najčešće dugotrajan. Tokom vremena mi saznajemo stvari, povezujemo, zaključujemo, dobijamo iskre ideja ili manje ideje koje same po sebi ne znače mnogo.
Foto: Shutterstock
Taj period inkubacije može da traje danima, mesecima, godinama pa i decenijama, pre nego što na svet dođe nova ideja, koja nosi težinu i značaj, koja se zatim angažovanjem, kroz kreativni proces, pretvara u inovaciju.
Stiven Džonson, autor knjige "Odakle dolaze dobre ideje: Prirodna istorija inovacije", istraživao je nastanak ideja i inovacija. On se fokusirao na prostorno okruženje ili ambijent u kome se ideje rađaju.
Suprotno popularnom mišljenju da ideje nastaju u izolaciji, on je našao da ideje cvetaju u bogatoj ljudskoj interakciji. Džonson je iskristalisao termin spori nagoveštaj – slutnja ideje u našem umu. Ponekad se dešava da se u umu jednog čoveka nalazi samo deo ideje, ili metaforički, deo slagalice, dok su ostali delovi kod nekog drugog čoveka/ljudi.
Da bi se rodila ideja, ti delovi se moraju spojiti. Ideja nije jedinstven fenomen. Ona predstavlja mrežu i to, u fizičkom smislu, mrežu neurona. Da bi došlo do uvida, mora se formirati novi obrazac konfiguracije neurona.
Džonson smatra da će se ideje brže formirati ukoliko ljudi neprestano razmenjuju svoje nagoveštaje u procesu komunikacije, i to će ubrzati progres.