Koliko je vremena potrebno da se oslobodimo neke navike?

Koliko je vremena potrebno da se oslobodimo neke navike?

Od pranja zuba ili ispijanja jutarnje kafe, imamo na stotine navika koje nam pomažu u dnevnoj rutini. Neke od njih su zaista dobre, poput redovnog vežbanja. Ali, ima i onih kojih se treba osloboditi.

 Foto: ShutterStock

Ako pušite kutiju cigareta na dan ili previše često birate broj za dostavu pice, vreme je za promenu navika. Svesni smo da se navike mogu svesti na dobro ili loše ponašanje, pa ih često u skladu s tim i oblikujemo.

Postoji više aplikacija koje su osmislili kako bi vam pomogle u oblikovanju navika, a sve polaze od pretpostavke da je za stvaranje navike dovoljan 21 dan.

Broj proizlazi iz popularne knjige „Psycho-Cybernetics“ iz 1960. godine, autora Maksvela Malca. Ovaj estetski hirurg uočio je da njegovim pacijentima treba otprilike 21 dan da bi se navikli na svoja nova lica.

Ali studija iz 2009. godine objašnjava kako ipak nije jasno koliko vremena treba da prođe da bi čovek stvorio naviku.

Naučnici sa „University Collegea London“ pratili su stvaranje novih navika kod 96 ispitanika tokom 12 nedelja i ustanovili su da je većini za stvaranje navike trebalo 66 dana.

Dakle, ukoliko želite da usvojite novi oblik ponašanja, za to će vam trebati najmanje dva meseca. Zato ne bi trebalo da očajavate ako vam tri nedelje nisu dovoljne jer je tako sa većinom ljudi. Ako se na određeni način ponašate i duže od toga, ta navika će potrajati.

Ali šta ako pokušavate da se rešite loše navike?

Čini se da su usvajanje navika i njihovo prekidanje veoma povezani. Psiholog Timoti Pajčil kaže da je reč o dve strane istog novčića, piše Science Alert.

„Prekidanje neke navike zapravo znači stvaranje nove navike, novog odgovora. Stara navika ili uzorak odgovora su još prisutni i postoje. Uzorci su zapravo uzorak neuronskih odgovora u mozgu. Ali manje su dominantni i samim time manje moćni“, kaže Pajčil.

„Lakše je započeti sa nečim novim ako nešto što ste navikli da radite zamenite novim oblikom ponašanja. To je razlog zašto kod prestanka pušenja nikotinska žvaka ili inhalacija pomažu više od nikotinskog flastera“, ističe neuronaučnik Eliot Berkman.

Stručnjaci se slažu da nema jedinstvene formule za prekidanje s nekom navikom, a rešenje leži u kombinaciji ličnosti, motivaciji, okolnostima i samoj navici koje želite da se oslobodite.

 Foto: ShutterStock

„Ljudi koji žele da se reše stare navike jer se ona ne slaže s njihovim ličnim sistemom vrednosti pre će u tome uspeti nego ljudi koji to čine zbog pritiska okoline“, kaže Berkman.

Ali psihološkinja Suzan Kraus Vitburn kaže da se katkad s lošom navikom može brzo prekinuti.

„U ekstremnim situacijama, s navikom se može prestati odmah. Ali u većini slučajeva, ipak treba vremena i to najmanje dva meseca. Da biste se uspešno rešili navike, morate imati na umu svoju najsnažniju motivaciju koja će vas voditi kroz taj postupak. Razmislite o nekom zamenskom obliku ponašanja, i to svakako mora biti nešto pozitivno. Uobičajena zamka je da pušenje zamenite grickalicama i prejedanjem.“

I budite strpljivi. Što ste više vremena proveli robujući nekoj navici, to će vam više vremena trebati da se iste oslobodite.

„Dugotrajne navike povezane su na neurološkom nivou i snažno utiču na ponašanje. Dobra vest je da su ljudi uvek sposobni za promenu ako postanu svesni štetnosti navike i imaju dovoljnu motivaciju da nešto promene“, zaključio je Berkman.