Za veliku ljubav - trikovi za održavanje sreće u vezi

Za veliku ljubav – trikovi za održavanje sreće u vezi

Svaka se veza s vremenom menja, a znanje o tome šta možete da očekujete ​​dok prelazite iz početne euforije do duboko ukorenjene predanosti može da vam pomogne da ojačate vezu.

Foto: Shutterstock

Usred svih nestabilnosti koje se događaju u svetu, jedno je ostalo stabilno: a to je da se ljudi i dalje zaljubljuju. Brojna su istraživanja pokazala da su ljudi u beaku mnogo srećniji od nevenčanih.

Kao što bilo koji čovek koji je u vezi zna, životna partnerstva nisu jednostavna, niti su statična.

"Naše ljubavne veze se uvek razvijaju", kaže dr Helen Fišer, viša naučna saradnica na Institutu Kinsi i autorka knjige "Anatomy of Love". Helen Fišer i drugi stručnjaci otkrili su kako da se zadrži sreća u vezi do kraja života kako prolaze godišnjice.

1. Sezona cvrkutanja

Prvu godinu ili dve vezu obeležavaju neki opojni faktori: sanjarenje o partneru - vidite samo najbolje u njemu ili njoj i seks - aktivnost koja podstiče vezivanje.

"Genitalna stimulacija pokreće dopamin, hemikaliju u sistemu nagrađivanja mozga koja je povezana sa zadovoljstvom, a orgazam oslobađa poplavu oksitocina i vazopresina, koji podstiču vezanost. Taj miks podstiče taj osećaj blago opsesivne ljubavi", objašnjava doktorka Fišer.

Uobičajena zamka: Sad kad vam je mozak preplavljen ljubavnim hemikalijama, lako vam promaknu "crvene zastavice", kaže dr Lisa Mari Bobi, direktorka organizacije za samorast "Growing Self Counselling and Coaching" u Denveru.

"Ako ste željni da pronađete životnog partnera, može da bude primamljivo da zanemarite znakove upozorenja za svog partnera, bilo da se radi o glavnim razlikama oko vrednosti, problemima sa upotrebom supstanci ili mentalnim zdravljem", kaže doktorka Bobi. Namerno razmišljanje o onome šta želite od dugoročnog partnera i prepoznavanje onog što vam se ne sviđa može da vam pomogne da ostanete predani vlastitim potrebama, ako ne i partneru.

Korisna navika: Poradite na svojim komunikacijskim veštinama, kaže dr Kamil Lafler, docentkinja koja se bavi bračnom i porodičnom terapijom na postdiplomskom programu na "Oklahoma baptistističkom univerzitetu" u Šaneju.

Pre razgovora zapišite ključnu poruku koju želite da prenesete, predlaže ona. I pokušajte da ne žurite dok razgovarate: "Podelite jednu ili dve misli odjednom, a zatim zastanite kako biste videli da li vaš partner razume vašu istinsku nameru i zaista poslušajte njegov ili njen odgovor. Slušanje je osnovno za srećno partnerstvo", kaže doktorka Lafler.

Foto: Shutterstock

2. Produbljivanje predanosti

Nakon nekoliko godina veze, euforija malo jenjava, ali na njeno mesto dolazi nešto bolje: osećaj poverenja.

"Otkrivate svoje tajne, nade i snove, što gradi intimu", kaže doktorka Bobi. Dok delite sve aspekte svog života, jasnije se razumete i često dublje brinete jedno o drugome.

Uobičajena zamka: Kad se ružičaste naočare skinu, možda ćete da vidite stvari o svom partneru koje vam se ne sviđaju, i obrnuto. Lako je da se postane razočaran, jer mislimo da bi naše srodne duše trebalo da budu savršene i da u vezama ne bi trebalo da bude problema, kaže doktorka Lafler. U stvarnosti su svi odnosi, kao i svi ljudi, mešana vreća dobrog i lošeg.

"Zapitajte se: 'Da li je ovo ponašanje ili obrazac nešto o čemu možemo da razgovaramo i to doradimo, i ako jeste, kako?' Uspešno rešavanje problema produbljuje poverenje", kaže doktorka Lafler.

Korisna navika: Podsetite se na stvari koje obožavate i kojima se divite kod svog partnera.

"U početku ste možda voleli njegovu spontanost i kreativnost, ali kad ste u fazi kada morate da očistite garažu, te osobine mogu da budu frustrirajuće", kaže doktorka Bobi. Istraživanje doktorke Fišer pokazuje da parovi u srećnim dugotrajnim vezama prirodno minimalizuju ono što ne vole kod svojih partnera i više se usredsrede na ono što vole.

3. Povremene nesuglasice

Doktorka Fišer kaže da svaki par ima sukobe i često "štrajkuje" u izazovnim vremenima. Na primer kada vam je posao zahtevan, imate veliki finansijski stres, ili odgajate decu.

"Bez obzira na to oko čega se borite, u osnovi svakog sukoba su slične teme. Osećate se nezbrinuto, nepoštovano ili obezvređeno", kaže doktorka Bobi. Pomozite partneru da shvati temeljne razloge zbog kojih ste uzrujani, jer to može da smanji sukob. Budite precizni, predlaže Amanda Paskućo, bračna i porodična terapeutkinja i klinička seksološkinja iz Vest Hartforda u saveznoj državi Konektikat

"Možete da kažete: 'Ljuta sam na tebe jer si izašao sa prijateljima umesto da mi pomažeš oko kuće. Deluješ kao da te nije briga", objasnila je.

Uobičajena zamka: Pazite da ne pokažete prezir. Kolutanje očima, ismevanje, izrugivanje i podsmeh ukazuju na nedostatak poštovanja, temelj na kojem se grade zdravi odnosi, kaže Eva van Prujen, bračna i porodična terapeutkinja u Santa Barbari u Kaliforniji. Istraživanja sugerišu da je prezir osnovni pokazatelj budućeg razvoda.

Korisna navika: Vežbajte ljubaznost. Iznenadite partnera malim poklonima, pružite mu ruku u svakodnevnim zadacima ili provedite vreme zajedno radeći nešto u čemu uživate.

"Neočekivana dobrota pokreće sistem nagrađivanja mozga, koji je povezan sa romantičnom ljubavlju", kaže dr Bjanka Aćevedo, naučna psihološka saradnica sa Univerziteta u Kaliforniji u Santa Barbari. "I recite svom partneru nekoliko lepih stvari svaki dan", dodaje doktorka Fišer. To snižava njegov i vaš kortizol.

Foto: Shutterstock

4. Predanost

Evo nekoliko novih vesti: Istraživači sa Univerziteta Pensilvanija stejt i Univerziteta "Brigam jang" otkrili su da se kvalitet braka poboljšava nakon 20 godina.

Iako se zajedničke aktivnosti smanjuju u prve dve decenije, srećni dugogodišnji parovi ponovo počinju zajedno da rade više zabavnih stvari, kao što su poseta prijateljima i šetnja. Broj razvoda takođe opada.

Uobičajena zamka: Dosada može postati rutina.

"Nakon mnogo godina parovima često postane ugodno, ali možda im bude i dosadno ili žive uglavnom odvojenim životom. Da biste se ponovo povezali i probudili uzbuđenje i strast, zajedno radite nove stvari, bilo da se radi o časovima kuvanja, plesu ili o pešačenju. Nova iskustva mogu ponovo da zapale iskru među vama", kaže doktorka Aćevedo.