Muškarci često govore da su privlačniji ženama i da imaju više uspeha u flertovanju i zavođenju kada su zauzeti. Neki ovo pripisuju većem samopouzdanju, ili manjem očaju, ali različita istraživanja pokazuju da možda postoji neko naučno objašnjenje zbog čega su zauzeti muškarci atraktivniji i privlačniji.
Foto: Shutterstock
S druge strane, žene se često žale da su zauzeti svi muškarci koji nešto vrede. Postoji čak i ona duhovita izreka da su muškarci kao toaleti – ili su zauzeti ili su neupotrebljivi. Međutim, ovde se postavlja bitno pitanje da li ih sama činjenica što su zauzeti čini privlačnijim i poželjnijim i drugim ženama ili postoje evolucione preferencije prema partnerima određenih fizičkih i mentalnih karakteristika.
Postoji jedan fenomen koji je poznat u životinjskom svetu i to kod nekih vrsta riba, insekata, ptica i sisara, a koji se zove "mate choice copying" ili "izbor kopiranjem". Naime, istraživanja su pokazala da ženke određenih životinjskih vrsta biraju partnere na osnovu prethodnog odabira drugih ženki. Prednost imaju mužjaci koji su pokazali da vrede i da ih je već neko izabrao i testirao.
Ova vrsta kopiranja izbora partnera služi kako bi se uštedelo vreme i kako bi se izbegle opasnosti od pogrešnog izbora. Pojednostavljeno rečeno – izabrani mužjak je prošao test ili je položio ispit i ako ga je neka ženka već izabrala, to znači da on ima željene kvalitete.
Ova vrsta izbora u životu nije vezana samo za izbor partnera.
Foto: Shutterstock
Često možemo da vidimo da će ljudi pre izabrati nešto što je neko pre njih već probao, testirao, preporučio i to posebno ako se smatra da je osoba koja preporuči proizvod ili uslugu kompetentna. Postoji logika da oponašanje uspešnih ljudi može da dovede do uspeha u životu.
Određena istraživanja iz evolucione psihologije su pokazala da će žene takođe pre izabrati zauzete muškarce. Zapravo, pošto se istraživanja rade u neprirodnom i nerealnom okruženju, poštujući etičke principe i imajući u vidu pravila ponašanja u zapadnom monogamnom sistemu, istraživanja su merila stepen atraktivnosti muškaraca na fotografijama.
Jedno takvo zanimljivo istraživanje na manjem uzorku, kaže da će iste fotografije muškarca biti različito atraktivne ženama u dve različite grupe ispitanica i to u zavisnosti od informacije koju na početku dobijaju o bračnom statusu muškaraca na fotografijama. Jedna grupa će dobiti informaciju da je muškarac na fotografiji oženjen, a druga da je isti slobodan.
Foto: Shutterstock
Veći procenat ispitanica koje su dobile informaciju da je oženjen misli da je atraktivan u poređenju sa uzorkom ispitanica koje misle da je slobodan. Isto tako ispitanice su odgovarale na pitanja da li bi sa dotičnom osobom sa fotografije želele da rade, budu prijatelji i da li bi želele da imaju romantičnu vezu. Metod ovog istraživanja je jako bitan jer pokazuje da informacija o bračnom statusu utiče na stepen atraktivnosti i dobijeni rezultati odgovaraju na ono pitanje s početka priče da žene misle da su zauzeti muškarci atraktivniji i privlačniji upravo zbog toga što ih je neko već izabrao.
Autori istraživanja u tumačenju dobijenih rezultata kažu da oni zapravo menjaju pravac u razmišljanju koje često postavljaju žene u svakodnevnom životu i da nisu oni vredniji već zauzeti, nego da postaju poželjniji zahvaljujući toj zauzetosti.
Foto: Shutterstock
Fenomen je, naravno, daleko ređi u obrnutom slučaju – muškarci neće pre izabrati zauzete žene. Postoje neka druga istraživanja koja kažu da će žena biti atraktivnija muškarcu ako je okružena drugim ženama, što znači da navika mladih devojaka da izlaze grupno i nije tako loša i da nije naučno neutemeljena.