Bliži se vreme promene guma na automobilima. Da li ste spremni za zimske uslove vožnje?
Foto: Shutterstock
Prvi novembar je datum kada bi umesto letnjih trebalo da imamo montirane zimske gume, a uvek se javljaju iste dileme: da li je u redu da još ova sezona prođe sa starim gumama, da li da se stave sve četiri nove ili samo dve. Međutim, svima kojima je bezbednost i sigurnost u vožnji na prvom mestu prioritet bi trebalo da bude stavljanje novih kvalitetnih zimskih guma na vašeg "ljubimca".
Više je razloga za to, a nudimo vam pet najvažnijih koji će vas osloboditi svake dileme:
1. Svojstvo zimske gume se bitno razlikuje od letnje. Na niskim temperaturama, letnja guma postaje tvrđa i klizanje je gotovo neizbežno, a samim tim ugrožava se bezbednost svih učesnika u saobraćaju.
Foto: Pexels
2. Na temperaturi iznad 7 stepeni zimska guma se opušta, postaje mekša i više se haba. Zato, čim se temperatura spusti par stepeni ispod 10C, vreme je za zamenu letnjih u zimske gume.
Foto: Pixabay
3. Šare ne zimskim gumama su dublje i ima ih mnogo više. Ukoliko šara iznosi manje od 4mm vreme je da nabavite nove zimske gume.
Foto: Shutterstock
4. Koliko će guma trajati zavisi od više faktora, pogotovo od kilometraže i načina vožnje. Ali nakon nekog vremena čak i najkvalitetnija guma gubi svoje osnovno svojstvo i morate je zameniti.
Foto: Pixabay
5. Posle svake promene guma važno je i centriranje trapa, koje osigurava da točkovi uvek pravilno budu u kontaktu sa podlogom.
Foto: Shutterstock
Kada primenite ove savete, javlja se sledeći problem. Gde i kako odložiti set guma?
Nepravilno skladištenje ubrzava njihovo starenje, pa će one znatno kraće trajati. Ako gume čuvate na neodgovarajućem mestu, one mogu promeniti fizička svojstva, njihova elastičnost će se smanjiti kao i otpornost na vremenske uslove za koje je guma predviđena. Čuvajte ih, zato, na suvom mestu, tako da ne budu u direktnom kontaktu sa betonom ili asfaltom.
Foto: Shutterstock
Prilikom odlaganja možete oba kompleta guma čuvati montirana na felnama ili možete da skladištite samo gume i da prilikom njihove zamene uradite montažu, odnosno demontažu sa felni. Bitno je da gume pre odlaganja dobro operete, izvadite sitne kamenčiće iz krampona, a zatim i osušite kako biste sprečili koroziju.
Ako čuvate gume bez felni, bitno je da ih dobro očistite i sa unutrašnje strane. Zatim se preporučuje pumpanje gume do 3 bara, jer će se ona svakako vremenom ispustiti. Obavezno ih označite kredom da biste posle znali koje su pozicije zauzimale na vozilu. Prilikom montaže tih guma sledeće sezone, zadnje gume možete montirati napred, dok prednje treba prebaciti pozadi. Ta rotacija se radi zbog toga što se gume na različitim osovinama nejednako troše.