Broj kružnih tokova je u poslednjih pet godina posebno povećan u gradovima, a ta promena kao da je iznenadila mnoge vozače.
Foto: Shutterstock
Naviknuti na semafore ili klasične raskrsnice, oni nisu uspeli da se prilagode novom saobraćajnom rešenju ili bolje rečeno, nisu uspeli da se sete pravila koja su učili u auto-školi.
Ovo su neke od najčešćih grešaka koje vozači prave kada se susretnu sa kružnim tokom.
Presecanje traka
Ova greška najčešće se dešava kada vozač iz trake koja je bliža centru kružnog toka, želi da se isključi sa kružnog toka. U raskrsnici sa kružnim tokom saobraćaja važe ista pravila prestrojavanja kao da ste na ulici ili bulevaru sa više traka.
Foto: Shutterstock
To znači da smete skrenuti desno tek kada najpre uključite pokazivač pravca i potom propustite vozila iz desne trake koja zadržavaju svoj smer.
Ako niste u mogućnosti da odmah skrenete desno zbog vozila u desnoj traci, sigurnije je da obiđete još jedan krug i onda ponovo pokušate manevar, a ne da se potpuno zaustavite i čekate - jer tako pravite gužvu i, što je važnije, rizikujete sudar.
Pogrešno prestrojavanje
Ako u kružnom toku postoji više saobraćajnih traka, treba poštovati pravilo da se pre ulaska u kružni tok prestrojite u traku iz koje ćete se najlakše isključiti.
Foto: Shutterstock
To znači da ukoliko nameravate da skrenete na prvom ili drugom isključenju, treba da odaberete krajnju desnu traku kružnog toka. Ukoliko se isključujete na trećem izlazu ili pravite ceo krug i vraćate se na smer iz koga ste došli, onda treba izabrati traku koja je bliža centru.
Vožnja u kontrasmeru
Kružni tok je raskrsnica u kojoj se vozila moraju kretati kružnom putanjom i to obrnuto smeru kretanja kazaljki na satu.
Foto: Shutterstock
Ovo bi trebalo da znaju svi koji su položili testove, ali nažalost, zbog zaboravnosti ili nečeg drugog, dešava se da vozači umesto u krug, jednostavno preseku raskrsnicu skretanjem levo, jer im je tako bilo bliže da stignu do puta kojim žele da nastave kretanje.
Susret sa tramvajem
Jeste da u Srbiji postoji samo nekoliko raskrsnica sa kružnim tokom saobraćaja na kojima je moguće sresti i tramvaj, ali vas ipak podsećamo da tramvaj uvek ima prednost bez obzira da li vam seče put ili ne.
Foto: Shutterstock
Nije to nikakav izuzetak već potvrda pravila koje inače važi uvek kada se kolovoz i šine presecaju.
Šta kaže zakon?
U zakonu o bezbednosti saobraćaja ne postoji poseban član koji reguliše pravila u kružnom toku. Zato važi sve što piše u članu 48. koji kaže:
Foto: Shutterstock
''Vozač koji se približava raskrsnici dužan je da prilagodi vožnju uslovima saobraćaja na raskrsnici, a naročito da vozi brzinom pri kojoj može da se zaustavi i propusti vozila koja na raskrsnici imaju prvenstvo prolaza''.