Uređaji za dezinfekciju celog tela, imunitetski pasoši, raznorazne kontrole i testovi zbog kojih će se čekanje na aerodromima otegnuti na više sati. Koja su nova pravila za putovanje avionom?
Foto: Shutterstock
Ovo je sve samo nagoveštaj avanture koja nas čeka kad jednom ponovo poželimo da odletimo na odmor u drugu zemlju.
Još je rano pričati o turističkim putovanjima po inostranstvu, ali više se niko ne smeje plastičnim kabinama za plažu i ideji o imunitetskim pasošima.
Sigurno je samo da će korona iz korena promeniti način na koji putujemo, a već se može naslutiti kakve nas procedure i pravila ponašanja čekaju kad se konačno osilimo da otputujemo u neku zemlju.
Mnogi aerodromi, uključujući i londonski, već su uveli nove mere bezbednosti, koje uključuju distanciranje između putnika na dva metra u svakom trenutku (osim za ljude koji putuju zajedno), sredstva za dezinfekciju ruku u prostorijama i ravnomernije rasporede po terminalima.
U SAD, Uprava za bezbednost saobraćaja ističe da putnici treba da peru ruke 20 sekundi pre i posle postupka bezbednosnog skrininga, a na aerodromu u Hong Kongu u toku su testiranja uređaja za dezinfekciju celog tela.
Navodno, taj uređaj će moći da putnike na aerodromu očisti u roku od 40 sekundi, koristeći sprejeve koji ubijaju bakterije i viruse na koži i odeći.
Takođe, testiraju se roboti za čišćenje koji ubijaju mikrobe ultraljubičastom svetlošću, a aerodromi koji imaju mogućnosti za elektronsku prijavu podstiču se da ih maksimalno koriste kako bi se izbegla nepotrebna interakcija.
Džejms Tornton, izvršni direktor grupe Intrepid travel, kaže da će proces prolaska kroz aerodrome verovatno trajati dosta duže zbog strožih provera, ali da ćemo se navići.
“Baš kao što je vađenje tečnosti i uređaja iz prtljaga pre prolaska kroz uređaje postalo normalno, tako će i nove smernice za socijalno distanciranje”, kaže Tornton za BBC.
Nekoliko aerodroma je još ranije najavilo je da će se putnicima proveravati temperatura, ali stručnjaci imaju podeljena mišljenja o efikasnosti te mere, jer neki ljudi zaraženi koronavirusom nemaju nikakve simptome, pa ni povišenu temperaturu.
Neki su otišli i dalje, Emirates su, na primer, ponudili brze testove krvi pre ukrcavanja na terminale aerodroma u Dubaiju, koji navodno daju rezultate za samo 10 minuta.
Foto: Shutterstock
Aviokompanije će morati da pojačaju sanitarnu zaštitu i da unutrašnjost aviona redovno dezinfikuju na odgovarajući način. Stjuardese će sigurno nositi maske, a najverovatnije će morati i putnici.
Korean Air je za svoje osoblje namenio kompletnu zaštitnu opremu, sa sve zaštitnim odelima, rukavicama i maskama za oči.
Broj putnika na letovima biće smanjen, kako bi mogla da se održi distanca. Za početak, srednja sedišta će biti prazna. Ali to nije tako dobra vest kao što može da zazvuči putnicima koji vole komfor.
“Izgubiti trećinu sedišta znači ili da će aviokompanije leteti s gubicima ili da se vraćamo u dobra stara vremena kada je povratna karta Pariz-Nica koštala preko 1.000 evra”, pojasnio je pilot aviokompanije Tui.
Foto: Shutterstock
“Biće kupača po plažama, ali će biti na distanci. Nećemo više imati one slike plaže gde su peškiri stisnuti jedni do drugih”, smatra Nikolaos Sipsas, profesor medicine u Atini.
Neke zemlje stvarno planiraju uvođenje kabina od pleksiglasa za plaže.
“Video sam crteže, oni to ozbiljno razmatraju u Italiji” kaže Ulf Zontag sa Instituta za istraživanje turizma u Severnoj Evropi.
Prema njegovim rečima, evropske destinacije takođe traže načine da regulišu hotele, pa postoji mogućnost da neće svi hoteli dobiti dozvolu za otvaranje ili da će moći da stave na raspolaganje svaku drugu sobu unutar zgrade.
“Ako je glavni cilj distanca, oni moraju tako da rade. Nema izgleda da će bazeni moći da rade u letovalištima”, napominje Zontag.
A nema izgleda ni da će svi moći da putuju gde god žele.
“Ljudi će verovatno manje putovati u inostranstvo i to bi moglo da postane norma”, kaže Andi Ruterford, osnivač kompanije Fresh Eies. “U jeku globalne pandemije, krstarenja brodovima, skijaški odmori i letovi na dugim relacijama mogli bi da izgube privlačnost, posebno jer se fokus vraća na načine za rešavanje klimatske krize”.
Nedavno istraživanje Međunarodnog udruženja za vazdušni saobraćaj (IATA) pokazalo je da će 60 odsto ispitanika čekati dva meseca pre rezervisanja letova nakon što se objavi kraj pandemije, a 40 odsto ih je reklo da će čekati najmanje šest meseci.