Odgovor na večitu dilemu: Koga je teže odgajati, devojčice ili dečake?

Odgovor na večitu dilemu: Koga je teže odgajati, devojčice ili dečake?

Može li se uopšte dati odgovor na večnu dilemu - ko je "teži" za odgajanje, odnosno čije podizanje i odgajanje predstavlja veći izazov? Jesu li to devojčice ili dečaci?

Photo: Pexels

Stručnjaci kažu da je svako dete individua za sebe i od toga treba poći u pokušaju davanja bilo kakvog odgovora na ovo pitanje. Sve, dakle, zavisi o osobenosti svakog deteta.

Okruženje u kojem se dete odgaja ima presudnu ulogu, ali je nepobitna istina da postoji razlika u načinu na koji odgajamo devojčice i dečake od samog njihovog rođenja. Nekako se devojčicama obraćamo s više nežnosti nego dečacima.

Photo: Unsplash

Istina je takođe da se mozak i kompletan razvoj različitih polova odvijaju na različite načine, što utiče na njihovo ponašanje. Roditelji odgajaju dečake i devojčice na različit način, jer to diktiraju njihove razlike od samog rođenja.

Jednostavno, mozak devojčice i mozak dečaka nisu "umreženi" na isti način.

Photo: Pexels

Može li se uopšte reći čiji je odgoj "izazovniji"? Zavisi iz kojeg ugla posmatrate ovo pitanje. Dakle, zavisi da li je reč o disciplini, sposobnosti komunikacije, učenju, samopoštovanju...

Disciplina

- S kim je teže? S dečacima

Zbog čega se čini da dečaci ne slušaju? Kao da im čulo sluha nije jednako dobro razvijeno kao kod devojčica, jer se razlika u poslušnosti sve više odražava kako deca odrastaju.

Devojčice imaju senzitivnije čulo sluha, a verbalni centri u mozgu kod njih se razvijaju mnogo brže nego kod dečaka.

Photo: Pexels

To znači da devojčice reaguju mnogo pozitivnije na, nazovimo ih, "strategije discipline" kao što su pohvale ili opomene. Dečacima trebaju mnogo češća upozorenja i opomene i zato nam se ponekad čini da nas ne čuju i da su "gluvi" na naše priče.

Ove razlike u razvoju manifestuju se u kasnijim razlikama u ponašanju, pa su tako rezultati brojnih istraživanja pokazali da je razlika između dečaka i devojčica, kada je reč o poremećajima ponašanja, čak pet naspram jedan u korist dečaka.

Ti se poremećaji pojavljuju u različitim oblicima, od hiperaktivnosti do raznih devijantnih poremaćaja ponašanja. Dečaci obično pokazuju naznake robusnog ponašanja i agresivnosti, što je kod devojčica mnogo ređe.

Komunikacija

- Ko je "teži"? Opet prednjače dečaci

Od samog rođenja, devojčice pokazuju mnogo veću zainteresovanost za boje i vizuelne efekte, dok dečake mnogo više privlače pokreti, različiti tonovi i slično.

Photo: Pexels

Mogli bismo pojednostaviti i reći da su dečaci od malih nogu orijentisani na akciju, a devojčice na ljudska bića i lica koja ih okružuju, te su stoga devojčice mnogo sposobnije u čitanju signala bez reči, kao što su recimo izraz lica i boja glasa.

Dečaci kasne kada je reč o veštini govora i uopšteno koriste ograničeniji vokabular u odnosu na devojčice. Stoga im povezivanje reči i osećanja vrlo često pravi veliki problem.

Samopoštovanje

- Ko je jači? Dečaci

Razvoj zdravog imidža o sebi je izuzetno bitan za svako dete. Međutim, devojčice pokazuju manji nivo samopoštovanja i sigurnosti u sebe. Može se reći da ženski rod uopšteno teži da na prvo mesto stavi tuđe želje i potrebe, dok su u drugom planu vlastite želje i osećanja.

Photo: Pexels

Ali, ne želimo vas navesti na pogrešan zaključak. Bitno je kod svakog deteta razviti osećaj za brigu o drugima, ali je pri tome važno izgrađivati unutrašnju snagu, pogotovo kod devojčica.

Još je jedan faktor bitan kada je reč o razlikama u ponašanju devojčica i dečaka. To je slika o vlastitom izgledu, vlastitom telu.

Drage mame, vodite računa šta ćete reći kada stanete pred ogledalo pred svojom devojčicom. Ona vas počinje kopirati već od malih nogu.

Učenje

- Ko je "teži"? Dečaci

Dečaci i škola i nisu baš najsretnija kombinacija. Već od prvog susreta sa školom dečaci zaostaju za devojčicama kada je reč o razvoju sposobnosti koncentracije i praćenja nastave, samokontrole i jezičkih veština. Devojčice su tu uglavnom mnogo jače.

Photo: Pixabay

To je kažu stručnjaci posledica drugačijeg razvoja mozga kod dečaka i devojčica. Jedna od oblasti u kojima devojčice zaostaju je doživljaj prostora što se odražava na slabije sposobnosti učenja u oblastima kao što je recimo geometrija.

Ključ je ipak u rukama roditelja koji i dečacima i devojčicama trebaju da nastoje stvoriti što više mogućnosti za pravilan razvoj njihovih sposobnosti.

Zatvoreno za komentare.