Pitanje svih pitanja - ko su bolji vozači, žene ili muškarci?

Pitanje svih pitanja – ko su bolji vozači, žene ili muškarci?

Na liniji „borbe polova“ koja je sveprisutna oko nas jedno pitanje se konstantno postavlja, ko su bolji vozači, muškarci ili žene,i jesu li žene nepravedno „obeležene“ kao loši vozači, a muškarci kao dobri.

Foto:Shutterstock

Naravno, tome dodajmo i predrasude da su neke stvari „tipično muške“ (kao vožnja, npr.), te da se u njima žene ne snalaze dobro, i lako ćete doći do odgovora koji uopšte ne mora da bude tačan.

Odgovor na ovo vanvremensko pitanje traži da se sagleda cela situacija iz nekoliko uglova.

Šta kaže iskustvo?

Dok smo za volanom, često se dešava da nas neko iznervira svojim apsolutno nelogičnim ponašanjem u saobraćaju.

Dok prolazimo trubeći pored automobila koji nam je napravio pometnju, za volanom tog automobila, čini nam se, gotovo uvek sedi osoba ženskog pola.

Međutim, tu se postavlja pitanje: da li, usled pristrasnosti, samo pamtimo kada vidimo žene u toj situaciji?

To je vrlo moguće, jer smo navikli da su muškarci nekako sigurniji u sebe dok voze, te prirodno očekujemo da ćemo videti ženu kako zbunjeno sedi za volanom dok svi ostali trube naokolo.

S druge strane, muškarce ćemo, baš zbog te (možda lažne) sigurnosti, češće videti kako voze agresivnije, brže, pokušavaju da uhvate žuto na semaforu, ulaze u „makaze“, itd.

Ukoliko ste čitali Miletove savete za bolju vožnju, primetili ste da je to sve u suprotnosti sa onim što zovemo „dobrim vozačem“, piše vozzi.app.sr.

Foto:Shutterstock

Šta kaže statistika?

Statistika o saobraćajnim nesrećama u velikom broju zemaja kaže da žene učestvuju u skoro dvaput manjem broju saobraćajki od muškaraca, a u prilog tome ide to da muškarci agresivnije voze, da se retko vezuju, nešto što naši vozači jednostavno ne mogu da prihvate kao zakonsku i ličnu obavezu.

Takođe, zanimljivi su rezultati američkih i britanskih istraživanja, kao najrelevantnijih zbog približno istog broj muških i ženskih vozača u ovim zemljama.

Američka studija prikazala je da u nesrećama sa smrtnim ishodom učestvuje 71 odsto muškaraca, odnosno 29 odsto žena.

Takođe, dokazano je da skoro dvaput više muškaraca mlađih od 34 godine pogine usled brze vožnje naspram žena iste dobi, a muškarci su imali i veće izglede da piju i voze.

U Engleskoj brojke su slične u kontektsu nesreća, dok su Englezi četiri puta skloniji da voze pod uticajem supstanci i alkohola.

Sad kad smo sagledali saobraćajne nesreće u brojkama, kakva je situacija sa prekršajima?

Foto:Shutterstock

Nažalost po muškarce, ne ide im dobor ni u ovom aspektu: 82 odsto prekršaja za brzu vožnju naprave muškarici po studiji ministarstva.

Da je vozilo pod dejstvom alkohola barem jedanput priznalo je 8,1 odsto muškaraca naspram 4.2 odsto žena.

No, u porastu je broj osuđenih žena za ovaj prekršaj, naročito u dobi preko 40 godina. Postoji nekoliko faktora i objašnjenja zbog čega je statistika o saobraćajnim nesrećama nepovoljnija po muškarce.

Jedan od glavnih razloga je to što muškarci prosto voze dalje i duže relacije.

U Engleskoj prosečan muškarac pređe 7.200 milja godišnje, dok žene prelaze oko 5.800. Takođe, i kada zajedno putuju, žene su češće na mestu suvozača od muškaraca.

Sledeći razlog je svakako odnos prema vožnji i putovanjima. ,Simulirajući eksperimenti su pokazali da su muškarci generalno agresivniji, oštrije i rizičnije ulaze u krivine, menjaju trake i jače ubrzavaju.

Sledeća studija je zabeležila da su muškarci češći učesnici u sudarima na otvorenom putu, lančanim sudarima, usled preticanja ili smanjene vidljivosti, no interesantno je da je su žene prestigle muškarce u broju nesreća u zoni raskrsnica ili skretanjima, čak do 7%.

Foto:Shutterstock

Po ovoj studiji muškarcima se pripisuje češća besna vožnja i rizičan stil vožnje, dok su žene strpljivije i pažljivije na putu.

Što se tiče utisaka o sebi na putu, muškarci imaju dosta bolje mišljenje – 51% njih misli da su sigurniji vozači od proseka, u odnosu na 39% žena.

Oni takođe u većem broju misle da su ograničenja brzina prespora na svim tipovima puteva.

Da li je ovaj „opušteni“ stav koji muškarci imaju potencijalni krivac i za veće brzine kojima voze i izazivanje nesreća?

Sasvim moguće, ali to svakako nije slučaj kod svakog muškog vozača jer, naravno, svako ima svoj stil i navike u vožnji, piše atlas-servis.com.

Šta misle instruktori vožnje?

Instruktori vožnje potvrđuju da su muškarci češće opušteniji za volanom od samog početka i da su poprilično sigurni u sebe dok voze, što im omogućava da lakše usvoje mehaniku vožnje i da bolje upoznaju vozilo.

S druge strane, žene koje uče da voze su u početku gotovo uvek nesigurne, međutim, kako vreme odmiče, one su sve sigurnije.

Takođe, žene lakše savladavaju saobraćajne propise i više obraćaju pažnju na iste.

Naravno, svi instruktori kažu da se s vremena na vreme pojave učenici koji su u potpunoj suprotnosti sa ovim (tj. „nesigurni“ muškarac ili žena koja želi da vozi agresivno).

Šta kaže psihologija?

Prema psihološkim istraživanjima, muškarci su ti koji se bolje snalaze u prostoru.

Oni mogu preciznije odmeriti distancu između dva predmeta (u ovom slučaju dva objekta na drumu), i da na osnovu toga prilagode svoje kretanje.

U praksi, to im daje veće samopouzdanje, kao i mogućnost da pravovremeno reaguju.

S druge strane, žene dokazano imaju bolji periferni vid, te bi u praksi trebalo da mogu bolje da obrate pažnju na stvari koje se dešavaju oko njih, što je jedan od preduslova za dobru vožnju.

Uzevši u obzir sve što je izneto u tekstu, može se reći da ni muškarci ni žene nisu izričito „bolji“ u vožnji.

U principu, treba biti svestan činjenice da i muškarci i žene mogu biti dobri vozači, međutim, da li će to i postati, zavisi isključivo od njih samih.

Muškarci imaju problem sa prevelikom opuštenošću u vožnji, kao i sa agresivnom vožnjom, dok su žene možda i previše obazrive (do tačke gde to muškarcima stvarno smeta na drumu), ali, u zavisnosti od ugla iz koga se posmatra, i jedno i drugo mogu biti simptomi dobrog vozača.

 

Zatvoreno za komentare.