Grad Beograd je najavio da će u narednom periodu napraviti mobilnu aplikaciju koja će pomagati slepim i slabovidim osobama prilikom korišćenja autobusa, tramvaja i trolejbusa.
Foto: Shutterstock
Život slepih i slabovidih osoba u Beogradu nije nimalo lak, pogotovo kada moraju da napuste svoja četiri zida, izađu iz svog doma i koriste javni gradski prevoz, koji im uopšte nije prilagođen.
Kako bi se to promenilo, Grad Beograd je najavio da će u narednom periodu napraviti mobilnu aplikaciju koja će pomagati slepim i slabovidim osobama prilikom korišćenja autobusa, tramvaja i trolejbusa.
Kako za 24sedam objašnjava Boban Veličković, predsednik Udruženja slepih i slabovidih osoba "Slepi - gledamo srcem", uz pomoć aplikacije, koju će imati i svi vozači gradskog prevoza, osobe sa invaliditetom će šoferima moći da prijave na kojoj se stanici nalaze.
- Vozaču će potom stići obaveštenje na kojoj se stanici nalazimo, kako bi obratio pažnju na nas i kako bismo nesmetano mogli da uđemo u prevoz. Takođe, putem aplikacije moći ćemo da obavestimo vozača da smo u autobusu, kako bismo nesmetano izašli iz prevoza - navodi Veličković.
Kako je Veličković istakao, slepim i slabovidim osobama je najveći problem kada presedaju iz jednog u drugi prevoz.
- Primer je Zeleni venac, gde staje mnogo autobusa, i kada izađem iz npr. linije 77, moram da presednem na 95 kako bih stigao do Novog Beograda. Problem nastaje kada autobus koji čekam stane drugi ili treći po redu na stanici i onda ne mogu da znam u koji prevoz treba da uđem. Tada moram da pitam druge putnike koji je autobus došao. Ako mi kažu da je onaj autobus koji mi treba treći po redu, ne mogu da stignem da uđem u njega, i onda moram da čekam drugi - kaže Veličković.
Kako je naš sagovornik objasnio, još jedan od problema sa kojima se slepe i slabovide osobe susreću je taj da neretko validator na prvim vratima ne radi.
- Nama validatori služe za orijentaciju, s obzirom na to da glasovno obaveštavaju putnike na kojoj se stanici autobus nalazi. Mi ulazimo u prevoz na prednja vrata, i ukoliko validator ne radi, ne možemo sami da se snađemo, već moramo nekoga da pitamo za pomoć - pojašnjava Veličković.
Ozvučeni autobusi
Prema njegovim rečima, od velike pomoći bi bilo kada bi vozila gradskog prevoza bila ozvučena, kao što je to primer sa tramvajem 6, koji obaveštava i putnike van vozila gde se trenutno nalazi.
- Tramvaj 6 je ozvučen i, kao što se validatori čuju unutar prevoza, tako on obaveštava i putnike spolja, koji nisu u prevozu, na kojem stajalištu se nalazi. To je nama od velike pomoći, jer tačno znamo gde se nalazimo, čak i kada ne čekamo prevoz već šetamo gradom - podvlači predsednik Udruženja "Slepi - gledamo srcem".
Malo slepih osoba se samostalno kreće gradom
Nažalost, kako naš on kaže, slepe i slabovide osobe teško mogu samostalno da se snađu u gradskom prevozu.
- Izbegavamo stanice gde nema ljudi, zato što sami ne možemo da se snađemo i ne znamo koji prevoz nailazi. Zato je izuzetno važno da se aplikacija pokrene, kako bi nam olakšala korišćenje prevoza.
On dodaje da u Beogradu ima oko 3.000 slepih osoba.
- Iz našeg udruženja znam za svega tridesetak osoba koje samostalno koriste gradski prevoz. Velika većina ne sme da se usudi samostalno da krene nekud. Onda uglavnom koristimo taksi ili zamolimo nekoga od članova porodice ili prijatelja da nas prevezu do određene lokacije - pojasnio je predsednik Udruženja.
Kako olakšati kretanje?
Kako bi se slepe i slabovide osobe lakše kretale gradom, Veličković napominje da je neophodno da na svim trotoarima budu postavljene taktilne staze.
- Pored najavljene aplikacije koja će nam pomoći za snalaženje prilikom korišćenja prevoza, veoma je bitno da se na trotoarima nalaze taktilne staze kako bismo mogli nesmetano da šetamo. Takođe, u Beogradu na 57 raskrsnica postoje zvučni semafori, ali ne rade svi. Nama je od velike pomoći da oni budu u funkciji. Dosta njih je isključeno zbog žalbi ljudi koji stanuju u blizini. Njima smeta taj zvuk noću, ali i to može da se reši, pošto mogu posle 22 časa da se utišaju - zaključio je Veličković.