Pripazite na ove informacije na etiketama za hranu

Pripazite na ove informacije na etiketama za hranu

Ponekad nas zgodna ambalaža hrane može zavarati da je nešto zdravo, pa to uzmemo s polica prodavnica ne razmišljajući o njihovom sastavu. Evo zašto biste ipak trebali obratiti pažnju na informacije na etiketama za hranu.

Foto: Shutterstock

Neki od nas prisiljeni su zbog zdravlja da čitaju etikete namirnica koje kupuju, drugi to čine jer naprosto žele da se hrane osvešćeno i zdravo, a treći ih čitaju jer žele da kupuju održive proizvode.

U svakom slučaju, ponekad je dobro baciti oko na deklaracije proizvoda i proveriti šta tačno unosimo u telo. Kako biste ih bolje razumeli, evo na šta trebate da obratite pažnju. 

Spisak sastojaka

Sastojci na deklaracijama moraju biti navedeni tačno određenim redosledom - najpre onaj kojeg ima najviše, a zatim redosledom do najmanjeg. Zato je veoma važno čitati spisak sastojaka jer on ne prikazuje samo ono što proizvod sadrži nego i ono čega ima najviše, a čega najmanje.

Na primer, ako je prvi na spisku šećer, to nikako nije dobro jer ga ima najviše od svih sastojaka. Zato je dobro kupovati proizvode sa što manje navedenih sastojaka i što manje dodanih šećera, aditiva i konzervansa.

Nutritivna deklaracija

Hranljiva vrednost proizvoda najčešće je iskazana u tablici i govori nam koliko je hranljivih sastojaka sadržano u 100 g, 100 ml ili po jedinici serviranja. Osim hranljivih sastojaka, na vrhu tablice uvek je navedena prosečna hranljiva vrednost namirnice, a izražena je u kilodžulima (kJ) i kilokalorijama (kcal).

Međutim, uvek treba imati na umu da je reč o 100 g/ml ili o jedinici serviranja, a pakovanje mnogih namirnica najčešće je mnogo veće, pa vrlo lako možemo brzo prekršiti preporučene dnevne količine pojedinih hranljivih vrednosti (iako se razlikuje zavisno o polu, težini, dobu i telesnoj aktivnosti, prosečna potreba odraslog čoveka je oko 2000 kcal). 

Foto: Shutterstock

masti - važno je obratiti pažnju na zasićene masti jer bi ih trebalo ograničiti u svakodnevnoj ishrani budući da nisu zdrave kao one nezasićene. 

ugljeni hidrati - važno je paziti da sadrže što manje šećera. 

šećer - nije jednak onome na spisku sastojaka; u nutritivnoj tablici naveden je zbroj svih šećera u proizvodu i predstavlja njihovu vrednost na 100 g odnosno 100 ml.

Pored prirodno prisutnih šećera u namirnicama, nalaze se i oni dodati i to pod različitim nazivima (fruktoza, glukoza, saharoza, dekstroza, maltoza, kukuruzni sirup), a njih treba potražiti na spisku sastojaka. 

so (natrijum) - treba paziti na količinu jer je preporučeni dnevni unos do 2 g. 

RDA

Preporučeni dnevni unos ili RDA (Recommended Dietary Allowances) vitamina i minerala potrebnih za uravnoteženu ishranu najčešće je naveden u delu pokraj količina vitamina i minerala koji su prisutni u 100 g određene namirnice i izražen je kao postotak.

Dakle, ako uz vrednost vitamina C u stupcu RDA stoji 60%, znači da će se unosom 100 g te namirnice zadovoljiti 60% dnevne potrebe za vitaminom C. 

Foto: Shutterstock

Aditivi 

Dodaju se u namirnice kako bi se obojile, konzervirale ili im se poboljšao okus, a postoje prirodni (npr. limunska kiselina, pčelinji vosak) i veštački aditivi. Standard za označavanje aditiva su E brojevi (od E100 do E1520).

Međutim, vegani i vegetarijanci trebali bi posebno da obrate pažnju na aditive jer se pod njihovim oznakama mogu skrivati različite supstance životinjskog porekla. Kako bi olakšao kupcima snalaženje, dm je uveo zelene etikete za održive proizvode.

Kupcima ih je tako lakše prepoznati na policama, a na mnogim zelenim ili standardnim etiketama mogu se pronaći i dodatne informacije koje olakšavaju kupovinu

Savet više

Kako biste se hranili što zdravije i osigurali svom telu nutritivno bogatu hranu, počnite da obraćate pažnju na deklaracije i nemojte dopustiti da vas ambalaža koja "vuče" na zdravo zavara.

Birajte namirnice čije sastojke možete protumačiti i razumeti, a sa što manje aditiva i čudnih oznaka i dodatog šećera. Namirnice koje imaju kraći rok trajanja sadrže znatno manje konzervansa od namirnica s dugim rokom, pa neka vaš izbor bude što prirodnija hrana, po mogućnosti ekološki proizvedena.