Poverenje je čvrsta nada koju jedan pojedinac polaže u drugog. Ono može ojačati ili oslabiti u zavisnosti od postupaka ljudi.
Foto: Shutterstock
S druge strane, samopouzdanje je neophodno za zdrav način komunikacije. To je sposobnost da se odbranimo na pošten način pun poštovanja.
Prema psihologu Ričardu Vajzmenu, život gubi smisao kada prezir uspe da uništi samopouzdanje.
Važno je zapamtiti da emocionalnu štetu koja je prouzrokovana time treba lečiti kako bi se pojedincu vratilo samopouzdanje i životna radost.
Kako se zaštititi od prezira
Naučne studije sa Univerziteta u Hamburgu, koje je sprovela psiholog Barbara Berkan, navode da smo uvek izloženi verbalnim napadima i destruktivnoj kritici.
Za stručnjaka, samoodbrana od verbalnih napada uvek započinje proglašavanjem nezavisnosti, ne dozvoljavajući da naše duševno stanje zavisi od drugih.
Kad god naše raspoloženje i osećanja zavise od toga kako se drugi ophode prema nama, bivamo zatvoreni. Bez obzira kako se ponašaju prema nama, mi odlučujemo da li ćemo na to uticati.
Psiholog predlaže izgradnju neke vrste zaštitnog štita od prezira drugih, među mnogim strategijama samoodbrane.
Da bi dobili ovaj zaštitni štit, Berkan nudi tri saveta:
- Prisetite se vremena kada ste ostali mirni, iako je situacija bila iritantna. Mentalno vizualizujte ovu situaciju. Zamislite da ste iza štita sa kojeg možete da vidite i čujete, ali ne i da delujete.
- Izaberite frazu koju možete koristiti u situacijama kada se pojavi prezir, kao što je “to me se ne tiče” ili “to je samo njihova misao”.
- Prezir i uvrede imaju za cilj da iritiraju i provociraju, pa možemo reći da je to podsticaj koji od nas traži odgovor ili negativnu reakciju. Ako odlučimo da ne igramo tu igru, zaštitićemo se od stresnih situacija i želje za osvetom.
Zdrave navike za podizanje samopouzdanja
Svakodnevno se suočavamo sa situacijama u kojima nam vera u sebe može biti od velike pomoći.
Na primer, kada prijatelja zamolimo za uslugu ili kada se pojavimo na razgovoru za posao. Nemamo svi mi ili u svakoj prilici ovo poverenje, pa ćemo morati da radimo na tome.
Neki ljudi komuniciraju previše pasivno. Drugi su previše agresivni. Budući da je ravnoteža u sredini, moramo naučiti da budemo asertivni.
Siguran oblik komunikacije može nam pomoći da radimo ono što želimo, ali to nije sve. Kada smo sigurni u sebe, poštujemo sebe i poštujemo i druge.
Ljudi koji govore samouvereno i samopouzdano pokazuju veru u sebe. Niti su previše stidljivi niti previše naporni. Oni znaju da su njihove ideje i osećanja važni.
Da bismo razvili adekvatnu sigurnost, koja nam omogućava postizanje naših ciljeva, od ključne je važnosti da se u praksi primjene sledeće navike:
- Iznesite svoje mišljenje ili recite kakav je vaš osećaj.
- Tražite ono što želite ili trebate.
- Izrazite svoje neslaganje s poštovanjem.
- Dajte predloge ili obznanite svoje ideje.
- Kažite “ne”, a da se ne osećate krivim.
- Branite druge.