Zima tek sada pokazuje pravo lice. Sneg pada na celoj teritoriji Srbije, pa uz nisku temperaturu i vetar u pojedinim delovima zemlje stvara izrazito nepovoljne uslove za vožnju.
Foto: Shutterstock
Od vozača se iziskuju poseban oprez i adekvatnu pripremu automobila pred uključivanje u saobraćaj, a ključni faktori su znanje i opreznost.
Verujemo da ste kao odgovorni vozači adekvatno pripremili svoj automobil za zimu, pa ćemo se ovog puta opširnije baviti samo vožnjom po snegu i pokušati da vam skrenemo pažnju na neke ključne detalje vezane za bezbednost.
Pri tome, ne mislimo samo na staklene površine koje moraju da budu čiste da biste imali dobar pregled na saobraćaj sa svih strana - već i na krov i haubu.
Vozači često iz lenjosti ili iz nekog drugog razloga ostave nasalage snega na ovim delovima karoserije.
Taj sneg kasnije tokom vožnje otpada sa automobila ugrožavajući druge učesnike u saobraćaju, što može da bude naročito opasno pri većim brzinama na autoputu.
Vodite računa da uvek imate dovoljno tečnosti u spremniku a ako idete na duži put ponesite sa sobom rezervno pakovanje, može vam zatrebati usput.
Metlica ili četka kojom ćete očistiti naslage snega sa parkiranog automobila takođe spada u spisak stvari koje neizostavno treba da imate kod sebe, baš kao i strugač leda.
Kada očekujete da sneg napada preko noći, ove dve alatke možete držati i u kući, kako biste ujutru pre ulaska u automobil najpre očistili snežni nanos, pa tek onda otvorili vrata vozila.
Foto: Shutterstock
Savet je da topao vazduh iz ventilacionog sistema usmeravate i prema vetrobranu, kako bi ova staklena površina ostala topla tokom vožnje.
Aktiviranje klima uređaja dok je uključeno grejanje najefikasnije odmagljuje stakla.
Ako ventilacija ne može da odradi posao do kraja, postarajte se da u automobilu imate suvu i čistu krpu da biste doprli do delova stakla koja su i dalje zamagljena.
Proverite da li su brisači zalepljeni za vetrobransko staklo zbog leda koji se stvorio između dve vožnje, takođe, nemojte ih koristiti dok na vetrobranu ima leda.
To je pogubno za brisače.
Zlatno pravilo je da ne pravite nagle pokrete i manevre. Važno je i da se ne krećete neprimereno brzo, odnosno da vozite sporije nego onda kada na putu nema snega.
Na putu ćete ponekad naići na posebne saobraćajne znake za ograničenje brzine, koje važi samo u slučaju snežnih padavina na putu. Kada vidite takav znak, obavezno prilagodite brzinu vozila broju koji piše na tabli.
Uvek držite bezbedno odstojanje u odnosu na vozilo ispred vas, u nadi da će se istog saveta pridržavati i vozač koji se nalazi iza.
Takođe, kada padne sneg više ne možete voziti u istom stepenu prenosa, u kojem ste vozili po suvom. Posebno kada skrećete ili prolazite kroz raskrsnice u ovako teškim uslovima.
Foto: Shutterstock
Generalno, savet je da ručicu menjača tokom vožnje ubacite u višu brzinu, čime ćete postići bolje prijanjanje tokom promene pravca.
Kao što smo već napomenuli, u vožnji po snegu bitno je da okretanje volana i pritiskanje papučica za gas i kočnicu izvodite blago i odmereno.
Pri polasku iz mesta umereno dodajte gas lagano pritiskajući papučicu, dok ne osetite da se vozilo pokrenulo iz mesta i da točkovi imaju dobar kontakt sa podlogom. Ako zbog snežnog pokrivača ne možete da krenete, probajte da naizmenično ubacujete ručicu menjača u prvu brzinu i u rikverc, pomerajući auto pomalo napred-nazad, sve dok se ne izvučete iz snega.
Smanjeno trenje između guma i putne podloge usloviće duži zaustavni put, pa sa kočenjem treba započeti ranije, primenjujući takođe manju silu pritiska na komandu nego kada vozite po suvom. Na taj način se izbegava i gubitak kontrole nad vozilom usled naglog kočenja.
Treba imati na umu da zaustavni put može da bude dva, tri pa i pet puta veći nego kada kočite po suvom.
Kada vozite na uzbrdici, pokušajte da ravnomerno držite gas i da se ne zaustvljate bez potrebe, jer se može desiti da više ne možete da krenete. Ako automobil ispred vas stane, vodite računa da mu ostavite dovoljno prostora da može ponovo da krene - računajte na to da može da se desi da prokliza i da počne da se nekontrolisano kreće unazad.
Iako znaju da im je izuzetno teško da zaustave svoj automobil, neki vozači zanemaruju tu činjenicu i prestrojavaju se ispred drugih vozača kao da je put suv.
Foto: Shutterstock
Kako znaju da će vozač kojem su presekli put biti u stanju da se zaustavi? Ne znaju, zato je važno da uvek držite adekvatno rastojanje i da omogućite sebi da se bezbedno zaustavite.
Kada vi menjate saobraćajnu traku, nemojte da pravite nagle pokrete volanom i da žustro dodajete gas, jer možete da izgubite kontrolu nad vozilom.
U svakom trenutku tokom vožnje važno je da budete potpuno koncentrisani i još pažljiviji nego inače, jer se vozačke greške na snegu retko opraštaju.
Ako nemate dovoljno iskustva u vožnji po snegu, potražite prazan parking ili neku drugu ravnu i prostranu površinu na kojoj se ne odvija saobraćaj i nema drugih vozila ili pešaka u blizini.
Tu ćete moći da uvežbate promenu pravca, ubrzavanje i kočenje u snežnim uslovima i da steknete osećaj kako se vaš automobil ponaša na snegu. Pešaci su najranjiviji učesnici u saobraćaju
Kako su trotoari u gradovima obično loše očišćeni ili zauzeti parkiranim vozilima, pešaci često odlučuju da se kreću kolovozom jer na njemu nema snega.
Problem nastaje kada se pojavi auto. Pešaci tada sa kolovoza brzo polaze nazad na trotoar ali preko gomile snega koji se nakupio prilikom čišćenja ulica. U tim trenucima pešak se može vrlo lako okliznuti i pasti ispred vašeg automobila.
Sve ovo odigrava se toliko brzo da najčešće ne stignemo ni da shvatimo, a ne da odreagujemo. Zbog toga je ključno da ne vozite brzo kroz grad. Ako vidite da pešak ima problema usporite dok se bezbedno ne skloni sa kolovoza.
Takođe, garderoba koja pešake zimi štiti od hladnoće (kapuljača, kapa, šal), smanjuje njihovu pokretljivost, ograničava im vidno polje i generalno čini da dok su pod "zimskom opremom" slabije čuju automobile koji dolaze.