Verovanje u crnu magiju i čini duboko je ukorenjeno u istoriju srpskog naroda, ali retko ko o tome jasno i glasno govori. O vradžbinama belim i crnim priča se tiho, šapatom i isključivo u četiri oka.
Foto: Shutterstock
“Ne verujem u te stvari, ali opet često kažu kako je muž ostavio ženu, neko ostao bez kuće i bogatstva sve zbog te neke crne magije. Ko će znati gde je prava istina. Ali mislim da je najvažnije da čovek bude dobar i pošten pa ne mora da se sekira ni zbog kakavih čini”, rekla je jedna Čačanka.
Međutim, travar Mirko Milinković kaže da je velika moć biljaka u magijskim ritualima i da su pojednici od davnina praktikovali njihovo korišćenje kako bi dobili oni što žele.
“Za svaku boljku postoji travka – mirišljavka”, kaže Mirko i dodaje kako su devojke ranije zavodile momke.
Foto: Shutterstock
“U zemlji se iskopa šupalj koren. Kroz tu rupu neudate devojke su gledale i govorile “ja te gledam kroz doman – trčiš za mnom kao ovan”, priča Mirko.
Ali nisu samo momci bili na meti magije, već i stoka. Ako bi nečija krava davala više mleka, nije izgleda moglo da se sedi skrštenih ruku.
“Žene bi splele neku brojanicu i očitavale tekst, kako bi se mleko sa komšijkse krave, prenelo na njihovu”, rekao je travar Mirko.
A evo od čega, po njemu nema spasa.
“Najgore je kad vam sveću zapale naopako, tad nema spasa toj porodici”, jasan je Mirko.
I dok su neki građani u nedomuici da li vradzbine postoje ili ne, stav Srpske pravoslavne crkve je jasan – ko veruje u Boga, ne može verovati u crnu magiju.
Foto: Shutterstock
“Takve sujeverne običaje crkva ne podržava, zato i savetujem vernicima da se od toga suzdržavaju kao štetnih po njih i njihovu porodicu”, kaže Marko Mirković, starešena Crkve Sv. Vaznesenja Gospodnjeg u Čačku.
Etnolozi pak naglašavaju da je verovanje u magiju, starije od hrišćanstva i da je povezano sa psihologijom i dobrom zaradom. Jer, vrlo često ljudska muka bira magiju kao jedno od preostalih rešenja.
“Od kad je sveta i veka, veruje se u neke nadljudske moći. Ljudi se koriste raznim metodama kako bi zaradili novac i vrlo često se dešava da se čak i tajno raspitaju o svojim mušterijama, kako bi izgledalo da su im neke stvari pogodili”, kaže etnolog Snežana Ašanin.