CRVENI METEO-ALARM – NOVI IZAZOV ZA AVIJACIJU

CRVENI METEO-ALARM – NOVI IZAZOV ZA AVIJACIJU

Dok aktuelne klimatske promene dovode do sve intenzivnijih pojava poput superćelijskih oluja, jakih kiša praćenih brojnim grmljavinama i snažnim vetrovima, aerodromi širom sveta beleže brojne nepravilnosti u operacijama. Prema izveštajima iz jula 2025. godine, zbog ekstremnog vremena u Evropi je otkazano ili odloženo više od 3.100 letova, čime su pogođene sve avio-kompanije koje lete do Starog kontinenta. Naročito veliki broj problema zabeležen je na aerodromima u Amsterdamu, Atini, Ženevi i Barseloni, kao i Londonu, Frankfurtu, Berlinu i Parizu. 

U medijima se tada govori o crvenom meteo-alarmu koji putnicima i avijaciji zadaje brojne glavobolje. Ali koliko nas zapravo razume šta je crveni meteo-alarm i ko je sve pogođen njime?

Kad vreme ode u crveno

Crveni meteo-alarmi često izazivaju privremeno zatvaranje aerodroma, obustavu letačkih operacija ili preusmeravanje letova, što izaziva lančane poremećaje širom svetske avio-mreže. Poseban izazov predstavljaju visoke temperature koje utiču na gustinu vazduha i performanse aviona.

Kada nacionalne meteorološke službe izdaju crveni meteo-alarm aerodromi i avio-kompanije u kratkom roku moraju da prilagode čitav niz operacija, uključujući i postupke točenja goriva, sletanja i poletanja, kao i brigu o putnicima. Međutim, čak ni tada vazdušni saobraćaj se ne zaustavlja u potpunosti. Ključni faktor za dalju realizaciju operacija predstavlja agilnost avio-kompanije i njena spremnost da na novonastalu situaciju odgovori brzo, organizovano i što je najbitnije bezbedno. 



Jedan od primera takvog pristupa je srpska nacionalne avio-kompanija Er Srbija, koja u trenutku kad je na snazi crveni meteo-alarm, poštuje sve zakonom propisane procedure, uz obezbeđivanje adekvatne podrške putnicima i zaposlenima, kao i pravovremeno obaveštavanje javnosti o aktuelnoj situaciji i eventualnim zabranama točenja goriva koje mogu uticati na redovnost saobraćaja. 

Važnost stručnosti i dobrih operativnih sistema

Avio-kompanije i aerodromi suočavaju se sa sve složenijim situacijama koje donose klimatske promene i na njih reaguju operativnim prilagođavanjem i povećanom pažnjom prema bezbednosti. Relevantne službe avio-kompanija i aerodroma blisko sarađuju sa kontrolom letenja, meteorološkim službama i aerodromskim osobljem kako bi se eventualni rizici precizno procenili, a odluke donosile u najboljem interesu putnika i zaposlenih.

Imajući u vidu sve navedeno, može se zaključiti da crveni meteo-alarami više nisu izuzetak, već signali koji navode na promene u osnovnim pravilima funkcionisanja avijacije. Umesto oslanjanja na prethodne standarde, avio-industrija mora razviti otpornost kao novu normu, kroz ulaganje u infrastrukturu, agilno upravljanje i pravovremenu međusektorsku koordinaciju. U takvom okruženju, operativna spremnost i jasan odnos prema putnicima, postaju ključni pokazatelji ozbiljnosti i odgovornosti svakog aktera u lancu.

Затворено за коментаре.