Da li će 300 tona težak avion zaista pasti sa neba zahvaljujući telefonu od 140 grama koji nije podešen na režim letenja? Odgovor na to pitanje je očigledno ne, ali čemu onda tako ekstremna mera opreza?
Foto: Pexels
Kao prvo, ako je to zaista tako važno iz sigurnosnih razloga, zašto vam jednostavno ne oduzmu telefon pre poletanja? Kao drugo, zašto samo za vreme poletanja i sletanja? Generalno, zbog čega? Cela stvar izgleda kao nepotrebni ritual, koji se sprovodi samo zato što je to ipak moguće. Međutim, to i nije tako daleko od istine.
Pa da krenemo od početka. Američka Savezna komisija za komunikacije – FCC, je stavila telefone i računare na crnu listu 1991. godine. Tada je razlog za to bio taj da radio talasi koje telefoni odašilju mogu da utiču na osetljive instrumente aviona, i da mogu da ometaju komunikaciju između aviona i kontrole leta, što može da dovede do katastrofe u ekstremnim slučajevima. Ovako su mobilni telefoni izgledali tada.
Foto: hum3d.com
Može da dođe do nekoliko realnih problema između antene odašiljača i instrumenata, baš kao što i kasnije popularni prenosni uređaji za reprodukciju (prenosivi DVD plejer, Discman) mogu da izazovu probleme.
Činjenica je da postoji jedan zabeleženi slučaj, kada je DVD plejer toliko zbunio jedan od mernih instrumenata, da je on pokazivao potpuno suprotan smer od onoga u kom je avion išao. To je prouzrokovalo još veću zabrinutost, jer ti uređaji nisu emitovali radio talase. Rešenje je izgleda potpuna zabrana.
Foto: Pexels
Isto tako, avio tehnologija se sa godinama razvijala. Na primer, avio oprema je postala mnogo otpornija na smetnje. Uzimajući to u obzir, kao i činjenicu da ovi uređaji nikada nisu uzrokovali katastrofu, američka Savezna uprava za Avio saobraćaj, poznatija kao FAA, malo je ublažila pravila.
Možemo da koristimo naše elektronske uređaje za vreme poletanja, tokom leta i sletanja od 2013. godine, pod uslovom da smo omogućili način rada u avionu, koji blokira sve odlazne i dolazne internet veze. Preostaje nam da gledamo film ili slušamo muziku.
Foto: Pexels
Pitanje i dalje stoji. Zbog čega? To zaista ne može da bude toliko važno budući da stjuardese definitivno ne pregledaju svaki telefon kako bi proverile da li svi poštuju propise. Da i ne spominjemo kako sigurno postoje osobe koje namerno ili ne, ne podese telefon na način rada u avionu, a ipak ne dolazi do katastrofa.
Štaviše, 2004. godine, FCC je posebno regulisao frekvencijski pojas od 800MHz, preko kog se odvija komunikacija aviona, time dodatno smanjujući mogućnost smetnji. Međutim, pravila i dalje stoje na snazi i nisu ukinuta.
Pitanje je retoričko, a odgovor je jednostavan i očigledan, eto zato. Tradicija. To je sve.
Ipak, u nekim avionima možete uputiti pozive ili koristiti WiFi, po vrlo visokoj ceni, naravno. Moramo se složiti, bilo bi glupo uništiti tako dobar posao u ime logike. Srećom, propisi su nešto razumniji u Evropi gde možete da koristite svoje mobilne podatke, iako ne možete da uputite telefonski poziv.