Sve više javnosti veruje da smo prisluškivani, posmatrani, manipulisani i iskorišćavani u svrhu prodaje reklama putem tehnoloških naprava, čak i ako dokazi pokazuju suprotno.
Photo: Pexels
Stoga su akademici Univerziteta Nortistern nedavno odlučili da istraže jednu od takvih pretpostavki, teoriju zavere koju do sada niko nije uspeo da poništi, a koju je čak i izvršni direktor "Fejsbuka" Mark Zakerberg morao lično da opovrgne ispred Kongresa početkom ove godine.
To je teorija da nas naši telefoni tajno osluškuju kako bi znali koje reklame da nam pošalju.
Photo: Pexels
Ona je postala popularna zbog toga što korisnici često kažu da su pominjali neki proizvod u konverzaciji sa drugom osobom (u četiri oka, ne preko telefona), da bi ubrzo potom primili reklamu za taj proizvod na "Fejsbuku".
Evo šta su istraživači otkrili: vaš telefon vaš verovatno ne prisluškuje, bar ne na taj način.
Studija, sprovedena tokom prošle godine, je ispitala 17.260 android aplikacija – uključujući one koje šalju informacije "Fejsbuku" – i uz pomoć automatskog programa posebno beležila koji se medijski fajlovi šalju sa njih.
Photo: Pexels
Istraživači su otkrili da nema primera u kojima te aplikacije uključuju mikrofon telefona bez uticaja korisnika i šalju zvuk. Ali su otkrili nešto jednako zastrašujuće, a to je da neke aplikacije šalju snimke ekrana trećim stranama.
Drugim rečima, svi smo bili zabrinuti zbog pogrešne vrste špijuniranja.
Photo: Pexels
U jednom primeru, popularna aplikacija "GoPaf" je snimala ekrane i slala te snimke analitičkoj kompaniji "EpSi". Dizajneri aplikacije su uključili linijski kod, ili SDK, koji omogućava "EpSi" da prikuplja podatke sa "GoPafa".
Iako je ovo uobičajena praksa – i niz aplikacija koriste analitičke kompanije da poboljšaju svoje performanse – to se ne pominje u "GoPafovim" pravilima o privatnosti.
Photo: Pexels
Nakon što su ih kontaktirali istraživači, "GoPaf" je ažurirao svoja pravila i uklonio "EpSijev" SDK.
Zapravo, "EpSi" se reklamira kao način zadržavanja tabova na aplikacijama korisnika. Ali, iz kompanije su poručili da njihova pravila zabranjuju korisnicima da prate bilo kakve lične podatke i klijenti moraju da otkriju ako ih koriste.
Photo: Pexels
Studija, čiji će rezultati biti objavljeni na Simpozijumu o jačanju privatnosti sledećeg meseca u Barseloni, ističe da ima svoja ograničenja.
Iako istraživači nisu otkrili dokaze o prisluškivanju, svakako je moguće da aplikacije poput "Fejsbuka" koriste neki novi, neotkriveni metod da to urade, ali je teško zamisliti kako bi to moglo promaći studiji.