Šta je štetnije – rafinisani ili šećer iz voća?

Kada je u pitanju ljudska ishrana, sa toliko dijeta i nutricionističkih saveta sa kojima se svakodnevno susrećete može biti teško prepoznati stvarne činjenice od zabluda. Posebno kada je u pitanju šećer.

Foto: Pixabay

Međutim, odmah treba napomenuti da telo metabolizuje voćni šećer drugačije od obrađenog ili dodanog šećera. Sve voće sadrži određenu količinu prirodnog šećera, a vrlo slatki plodovi, poput manga ili lubenice, sadrže ga na relativno visokom nivou. Ipak, voće obično i dalje sadrži manje šećera od zaslađene hrane, piše "Medical News Today".

Naime, voće sadrži dve vrste šećera: fruktozu i glukozu. Iako kod različitog voća njihov udeo varira, većina plodova sadrži otprilike polovinu glukoze i polovinu fruktoze. Dok glukoza podiže nivo šećera u krvi pa telo mora da koristi insulin da ga probavi i potom se u mišićima pretvara u energiju, fruktoza ne utiče na nivo šećera u krvi, nego je prerađuju jetra koja višak fruktoze pretvara u mast.

U svakom slučaju, gotovo svako, uključujući i osobe s dijabetesom, mogao bi da ima koristi od konzumiranja više voća, što je posledica kombinacije vitamina, minerala, vlakana, fitohemikalija i vode koje ono sadrži.

Foto: Pixabay

Uprkos svemu tome, nameće se pitanje da li je šećer iz voća zaista bolji odabir od rafinisanog šećera?

Kod prerade hrane proizvođači najčešće koriste različite vrste zaslađivača. Kukuruzni sirup, fruktozu, galaktozu, visoko fruktozni kukuruzni sirup, maltozu i beli šećer samo su neke od tih vrsta, a sve one se razlikuju od voćnog šećera jer se podvrgavaju preradi i proizvođači ih prekomerno koriste kao aditive u hrani i drugim proizvodima. Takođe, naša tela brže metabolizuju ovakve šećere. Osim toga, šećer iz voća je bolji od rafinisanog belog šećera jer nije procesuiran i ne sadrži aditive. 

Brojna istraživanja su dokazala da rafinisani šećer i fruktoza koja je dodana u proizvode poput slatkiša, povećavaju rizik za razvoj dijabetesa i bolesti srca. Međutim važno je ponoviti da su se ova istraživanja odnosila isključivo na fruktozu u prerađenom obliku kao dodatak zaslađenoj hrani, a ne na fruktozu iz celih plodova, navodi "Medical News Today".

Foto: Shutterstock

Iako pojedine dijete imaju cilj da smanje ili potpuno eliminišu voće iz prehrane, za većinu ljudi nema dokaza da je voće štetno. Štaviše, čak i ljudi koji imaju dijabetes mogu konzumirati voće.

U mnogim slučajevima, slatko voće može zadovoljiti žudnju za drugim nezdravim slatkišima, a ono ima i manje šećera od većine zaslađenih proizvoda, što može značiti da će osoba na kraju trošiti manje kalorija i konzumirati manje šećera, dok istovremeno u organizam unosi vredne hranljive sastojke.

Pročitaj još