Šta znače oznake na motorima: dCi, TDI, CDI, HDI, TDDI, TDCi…?

Šta znače oznake na motorima: dCi, TDI, CDI, HDI, TDDI, TDCi…?

Oznake motora često izgledaju zbunjujuće čak i za solidne poznavaoce automobila. Problem je uglavnom što ti tagovi obično ne moraju da znače ništa.

Foto: Shutterstock

To su samo oznake koje proizvođači automobila koriste bez univerzalnih pravila. Prvo se gleda šta će biti privlačno za kupce, a neki proizvođači uporno zadržavaju staru oznaku kako bi zadržali svoj brend prepoznatljiv (npr. TDI), a drugi uporno uvode promene kako bi pokazali kupcima da je ubačen u ponudi novi motor …

Ovo su čisto marketinške etikete koje proizvođači daju svojim modelima na osnovu procene kako bi privukli što više kupaca. Nema apsolutno nikakvih standarda niti u okviru određenog brenda određenog modela ili generacije koje oznaka tačno znači.

Foto: Pixabay

Na osnovu oznaka na motoru svakako može saznati ko je pravi proizvođač motora (ni u mercedesu nije uvek motor od Mercedesa), kakva vrsta ubrizgavanja goriva ima, koja je generacija, da li postoji turbopunjač ili kompresor, pa čak ni koja vrsta goriva se koristi.

Ako je u znaku slovo D onda je sigurno reč o dizelu?

To nije obavezno, iako je to uglavnom slučaj. Neki od izuzetaka su Mitsubishi (GDI), Nissan (DIG-T) i Mazda (DISI), mada korišćenje ovih oznaka može biti predmet veće analize.

Foto: Pixabay

Šta znači legendarni TDI?

Sigurno „Turbo Diesel Injection“? ili možda „Turbocharged Direct Injection“.

Šta onda treba da znači SDI?

U redu, znamo da je to VW dizel bez turbopunjača koji može imati 1,7, 1,9 i 2,0 litara, ali postoji i 2,5 verzija za kombije. SDI znači „Suction Diesel Injection“. S obzirom na to da se radi o Nemcima, SDI je skraćenica za „Saugdiesel Direkt Einspritzung“. U grubom prevodu to znači „atmosferski sa direktnim ubrizgavanjem“.

Foto: Pexels

Međutim, TDI motori postoje i u pumpi dizni i u „common rail“ verziji.

Šta onda TDI konkretno znači? Još i kada u priči, ubaci na primer, Dodge Caliber koji koristi 2.0 TDI motor, ali pod oznakom 2.0 CRD. Zatim Jeep Patriot 2.0 CRD sa istim VW motorom, a tu je i Patriot 2.2 CRD sa Mercedes-om, koji Mercedes u svojim modelima označava kao CDI.

Foto: Pixabay

Sve ovo može se videti ovako: CRD – Common Rail Diesel. Ova oznaka koriste sva vozila iz grupe Dodge (Dodge, Jeep Grand Chrisler), bez obzira na to čiji koriste motor, a već je poznato da koriste motore i Volkswagen i Mercedes.

Međutim, postoji drugačiji primeer. Mercedes će preuzeti Renaultov motor i staviti CDI oznaku na zadnjem delu automobila. S druge strane, njegov dizel motor daje ga drugom proizvođaču koji stavlja oznaku po želji.

JTDM

JTD – je oznaka Fiata prve generacije dizel motora sa sistemom „Common Rail“. To je skraćenica od „Jet Turbo Diesel“. Ova porodica motora ima četiri i pet cilindara zajedno sa dva ili četiri ventila po cilindru. Osim vozila iz grupe Fiat (plus Alfa Romeo i Lancia), koriste ih i vozila drugih brendova, ali pod drugim oznakama.

Foto: Pixabay

Postoje i MultiJet motori, koji predstavljaju drugu generaciju. Kada se Multijet ugradi u Alfu on postaje JTDM, u Opelu pretvara se u CDTI. Saab sa ovim motorom nosi oznaku TiD ili TTID, a Suzuki se usudio da svojim vozilima da oznaku DDiS.

Kada je u pitanju Opel CDTI znak je uvek tu bez obzira ko je stvorio ili proizveo motor (Fiat, Isuzu Ford / Peugeot / Citroen, V.M.) … A sada kada su Francuzi (PSA Peugeot Citroen, iz 2016. godine „PSA grupa“ od Engleski) preuzeli Opel, verovatno će koristiti samo njihove dizel motore.

Slovo „T“ označava da motor ima turbopunjač?

Ne obavezno, ali BMW označava svoje dizel motore jednostavno s slovom „d“, bez obzira da li imaju jedan, dva ili tri turbopunjača. Isto važi i za benzin. Slovo „i“ nam ne govori koliko ima turbo punjača. Tu je i Audi, koji ima benzin i turbo punjač i kompresor, ali svi oni nosi oznaku TFSI (ili TSI).

Foto: Pixabay

A poznati Twin Spark ili TS (Alfa Romeo)? To znači da motor ima dve svećice po cilindru, jedan glavni i jedan pomoćni, kako bi se postigao mirniji posao u motoru. Kada smo kod Alfe, tu je i JTS („Jet Thrust Stoichiometric“) sa direktnim ubrizgavanjem goriva. U 99 posto drugim slučajevima slovo „T“ u oznakama pokazuje da motor ima turbo punjač (ili kompresor ili kombinaciju sa turbokompresorom i kompresorom u pojedinim slučajevima).

Ford i Francuzi

Foto: Pixabay

Ford i grupa PSA Peugeot Citroen su ozbiljno uključeni u razvoj dizel motora u različitim kubikažama. Na primer, ovi motori su opremljeni u vozilima Ford pod oznakom TDCi, Peugeot i Citroen modeli označeni kao HDi, kao i automobil marke Mazda, Volvo, Toiota, Jaguar, Land Rover i Mini, od kojih svaka ima svoju oznaku.

Zaključak

Ovo deljenje, zajednički razvoj ili kupovina motora od drugih proizvođača ne znači nužno da kompanija ne može da razvije sopstveni motor za kvalitet. Zašto desetine ili stotine miliona evra investirati u razvoj, ako već postoji motor koji se pokazao sa boljim kvalitetom i ako je „vlasnik“ raspoložen da ga proda po povoljnijoj ceni?

Jedno reagovanje na “Šta znače oznake na motorima: dCi, TDI, CDI, HDI, TDDI, TDCi…?”